Vinderne af Danish Retail Award 2016

I 2016 uddelte ZBC en Danish Retail Award i samarbejde med Dansk Erhverv, ZBC Detailgruppen og Dansk Handelsblad.

Turen går til Dubai

Prisen i 2016 var en studietur til Dubai den 10.-14. oktober med alt betalt for at opleve detailhandel i verdensklasse – guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen. Udvælgelseskomiteen var sammensat af nogle af de største interessenter i dansk detailhandel bestående af repræsentanter fra Dansk Handelsblad, Dansk Erhverv og ZBC DetailGruppen. Prisoverrækkelsen fandt sted 30. september 2016.

 

Vinderne 2016

Max Skov Hansen
Rema 1000 (Carlsberg Byen) - er indstillet blandt andet fordi Max' daglige arbejde og engagement i en midlertidig butik har været enorm.
 
Christian Kragbøll
MENY (Vermlandsgade) - er indstillet blandt andet fordi Christian har forandret en støvet SuperBest butik til en moderne MENY butik.
 
Kenneth Gade
Føtex (Korsør) - er indstillet blandt andet fordi Kenneth har flyttet butikken fra at være på kanten til at være lukningstruet, til at huset nu har løftet salget og bundlinjen væsentligt og kundeandelen er steget med 7 %.

Se præsentation af årets tre vindere herunder:

Max Skov Hansen

Max Skov Hansen fik muligheden for at drive en Rema 1000 i Carlsberg Byen, men det var en midlertidig butik, så ligegyldigt hvor stor en succes butikken end ville blive, skulle den lukke igen.

Selv om Max vidste, at hans butik havde en holdbarhedsdato, har hans daglige arbejde og engagement i butikken været enormt, og butikken kom i TOP 2 af 272 butikker og blev i 2015 kåret som ”Årets butik” i REMA 1000 regi.

En af Max’s anderledes måder at drive forretning på har været at inddrage lokalbefolkningen i butikkens daglige gang. Det har ikke bare været en discountbutik, men et sted hvor lokalsamfundet kunne hjælpe de udsatte – blandt andet ved at ansætte tidligere misbrugere, hjemløse og udviklingshæmmede, og inden lukningen var butikken oppe på 69 ansatte.

Dette store samfundsengagement har gjort, at lokalsamfundet har været meget støttende og bakket op om butikken - og området, der tidligere var mennesketomt, har ugentligt fået besøg af 20.000 mennesker.

Max har samtidig sprunget rammerne for, hvad der kan sælges i en discountbutik. Økologiske madvarer, Fair Trade produkter og MSC-mærket fisk.

Christian Kragbøll

Christian Kragbøll har forandret en støvet SuperBest butik til en moderne MENY butik, samtidig med at han har udviklet sine medarbejdere til at være engagerede MADarbejdere.

Christian evner at tænke nyt og hele tiden være på forkant med udviklingen og samtidig involvere sine medarbejdere, så de ved, hvad der skal ske og kan dermed bidrage med nye idéer.

Der er mange spændende aktiviteter i butikken eksempelvis smagsprøver hver dag, kokken som tilbereder og serverer smagsprøver, bartender der laver drinks til kunderne hver fredag og derudover en vinbar.

Grøntafdelingen er nytænkt med frugtvogne og mulighed for at få lavet egen juice, blande nødder og meget mere.

Christian sendte en cykelvogn på Amager Strand med kolde vand med det for øje, at kunderne senere kom og handlede i butikken. Grillen har også været fremme og der blev lavet smagsprøver til kunderne.

Alle Christians tiltag har resulteret i en omsætningsstigning på 30 % i et presset marked.

Kenneth Gade

Kenneth Gade har fokus på det lokale handelsliv og har inddraget de små butikker, så de også deltager aktivt i aktiviteterne og får glæde af den gode synergi i byen.

Kenneth har fra dag 1 sat sig på de sociale medier og har inddraget kunderne i sine tanker for varehuset og derfor spurgt kunderne, hvad de ønskede af deres lokale Føtex.

Kenneth har startet ”Torvelørdage” og den årlige begivenhed ”Kongetogt”, hvor varehuschefen og medarbejderne er klædt ud som vikinger. Kenneth har også ”genoplivet” byens gavekort med det formål, at kunderne lægger pengene i byen både til gavn for kunderne, de øvrige butikker og Føtex.

Børneloppemarked afholdes i Føtex, og huset inviterer også børnene ned i butikken, hvor de må sidde i kassen og scanne deres forældres indkøb.

Butikken er gået fra at være på kanten til at være lukningstruet, til at huset nu har løftet salget og bundlinjen væsentligt og kundeandelen er steget med 7%. Butikken ligger på 1. pladsen i ”Føtex Mesterskabet”, hvor 89 huse deltager på både kundetilfredshed og bundlinje