Cookies- og privatlivspolitik - For din skyld!

På vores website bruger vi cookies til at huske dine indstillinger, trække statistik for dit besøg og for at kunne personalisere de annoncer, vi viser dig. Denne information deles ikke med tredjepart. Ved fortsat brug af websiden godkender du vores cookie- og privatlivspolitik

Læs mere om privatlivs- og cookie politik for zbc.dk

Danish Retail Award

Hyldest af de mest entusiastiske og forandringsskabende butiks- og varehuschefer i Danmark

ZBC Detailgruppen uddeler i samarbejde med Dansk Erhverv og Dansk Handelsblad Danish Retail Award en gang årligt

Danish Retail Award gives til de mest entusiastiske og forandringsskabende butikschefer / varehuschefer i Danmark.
Vinderne modtager – ud over æren – en rejse, hvor de oplever og inspireres af verdensklasse detailkoncepter.

Om Danish Retail Award
For at bringe den bedste og nyeste viden inden for international detailhandel til Danmark uddeler ZBC Detailgruppen i samarbejde med Dansk Erhverv og Dansk Handelsblad Danish Retail Award en gang årligt.
Prisen gives til de mest entusiastiske og forandringsskabende butikschefer/varehuschefer i Danmark. For at komme i betragtning skal deltagerne have passion for detail og have vist ekstraordinære og synlige resultater inden for nytænkning i butikken - eksempelvis inden for CSR, miljø, uddannelse, trends, teknologi, E-handel mv.

Se mere om Danish Retail Award - og hvad vi kan her.

Kontakt:
Sysser Nielsen, Chefkonsulent - tlf.: 4087 6382 - e-mail: syni@zbc.dk

Danish Retail Award 2018 - indstillingsfrist 15. juni 2018

Turen går til Singapore
Ved at bringe den bedste og nyeste viden inden for international detailhandel til Danmark og for at øge stoltheden i dansk detailhandel, uddeler ZBC DetailGruppen i samarbejde med Dansk Erhverv og Dansk Handelsblad:

DANISH RETAIL AWARD 2018

Prisen gives til de mest entusiastiske og forandringsskabende butikschefer/varehuschefer i Danmark – både inden for daglig- og specialhandlen.
For at komme i betragtning skal deltagerne have passion for detail og have vist ekstraordinære og synlige resultater inden for nytænkning i butikken – eksempelvis inden for CSR, miljø, uddannelse, trends, teknologi, E-handel m.v.

Prisvinderne får en studietur med alt betalt til Singapore den 6 –12. oktober 2018 for at opleve detailhandel i verdensklasse – guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.

 

Hvordan indstilles kandidater?

Det er jer som virksomhed, der skal indstille kandidaterne. Udfyld blot formularen herunder og tryk "indsend". Sidste indstillingsfrist er den 15. juni 2018, og prisoverrækkelsen vil finde sted den 24. september 2018 fra kl. 09.30 – 13.30.

Udvælgelseskomiteen er sammensat af nogle af de største interessenter i dansk detailhandel bestående af repræsentanter fra Dansk Handelsblad, Dansk Erhverv og ZBC DetailGruppen.


Kontakt: 
Sysser Nielsen, Chefkonsulent - tlf.: 4087 6382 - e-mail: syni@zbc.dk


Vi glæder os til at modtage jeres indstillinger.

Turen går til Hong Kong

Igen i år har vi også uddelt Danish Retail Award i samarbejde med Dansk Erhverv, ZBC Detailgruppen og Dansk Handelsblad. Sidste år sendte vi 3 prisvindere til Dubai, og i år får vinderne en tur til Hong Kong – guidet af ZBC Detailgruppen. Prisen skal skabe rum for og vise, at branchen er interessant med et utal af muligheder for at gøre karriere, og vi tror på, at prisen kan skabe synlighed om vindernes resultater og inspirere andre.


For at blive indstillet til prisen skal man være en entusiastisk og forandringsskabende butiks- eller varehuschef inden for dagligvare- eller specialevarehandelen. Kandidaterne skal vise, hvordan de bidrager til udviklingen i den danske detailhandel – for eksempel ved at iværksætte nye initiativer på baggrund af observerede trends og tendenser.

Læs mere om vinderne fra 2017 og deres tur til Hong Kong.


For at Få en fornemmelse af, hvad der ventede vinderne i Hong Kong, ved at se videoen.

Det er butikker og virksomheder, der har indstillet kandidaterne til prisen. Ud af de mange indstillede, er der udvalgt 7 kandidater, og priskomiteen har fundet de tre vindere blandt dem.

Der var rigtig mange virkelig kvalificerede blandt de indstillede, og her kan du se en præsentation af de 4 af de 7 nominerede, som desværre ikke fik prisen i år.


VIDEO
Vinderne 2017
Se præsentation af årets tre vindere
• Peter Egebæk fra MENY, Kalundborg
• Anders Olsen fra IKEA, Taastrup
• Klaus Slotsager fra FØTEX, Rosengårdscenteret
 
VINDERNE AF DANISH RETAIL AWARD 2017
Prisoverrækkelsen fandt sted den 6. oktober 2017 på Børsen i forbindelse med uddelingen af Detailhandlens Fagprøvepris 2017.
 
 
Peter Egebæk
MENY, Kalundborg - er blandt andet indstillet, fordi Peter er en passioneret, innovativ købmand og en karismatisk leder, der ved en ekstraordinær indsats har tredoblet omsætningen siden 2015...
 
 
Anders Olsen
IKEA, Taastrup - er blandt andet indstillet, fordi Anders er en meget dygtig varehuschef. Anders har sammen med sit team skabt nye tiltag – ikke alene til fordel for varehuset, men også for IKEA Danmark...
 
Klaus Slotsager
Føtex, Rosengårdscenteret - er blandt andet indstillet, fordi Klaus brænder for varehuset og for resultaterne, men aldrig uden at mennesket er i fokus. I et marked hvor det til tider kan være svært at finde medarbejdere og ledere, er det aldrig en udfordring i Føtex, Rosengårdcenteret...

PETER EGEBÆK
 
Se Peter Egebæks præsentation. / VIDEO
Peter er en passioneret, innovativ købmand og en karismatisk leder.
Peter vandt også prisen som ”Årets Købmand i 2016”. En pris som uddeles i MENY, hvor kunderne stemmer på MENYs fælles Facebook side.
Som resultat af en trendspottende købmand er der etableret et lokalt samarbejde med Mejnerts Mølle, der dyrker alt korn i nærheden, og butikken bruger kornet som en aktiv del i butikkens eget bageri.
Peters passion for mad ses i den ny-moderniserede butik. Alle butikselementer forenes i et væld af måltidsløsninger, som kunden møder i alt fra inspirerende sammensatte ”to heat” løsninger til det personligt udvalgte måltid - sammensat af butikkens medarbejdere.
Komiteen har blandt andet lagt vægt på, at en ekstraordinær indsats har resulteret i en 3-doblet omsætning, siden Peter overtog Eurospar Kalundborg i 2015. Og det er opnået med de eksisterende medarbejdere, hvilket beviser, hvad god ledelse gør ved medarbejdere.
ANDERS OLSEN
 
Se Anders Olsens præsentation. / VIDEO
I et varehus af IKEA Taastrups størrelse kræver det hele tiden nytænkning i små og store løsninger, og det mestrer Anders.
Anders er en meget dygtig varehuschef, og Anders og hans team har skabt nye tiltag – ikke alene til fordel for varehuset, men også for IKEA Danmark.
Komiteen har derudover lagt vægt på, at hele forretningsgangen er tænkt igennem og forbedret for at opnå bedre resultater – og det er lykkedes.
Anders har løftet IKEA Restauranten til et nyt niveau med nytænkning, nyt layout, eget bageri, "Swedish food marked" og meget mere. Anders har også været et stort drive i en total kundetransport forandring og været primus motor i forbindelse med nye transportaftaler med Grønland og Færøerne og har sendt medarbejdere til Færøerne - for at møde kunderne direkte.
IKEA Taastrup har givet inspiration til de øvrige varehuse til at forbedre sig i den daglige drift og resultater. Varehuset er bedre end øvrige varehuse på indtjening gennem et forstærket resultat af de mange tiltag.

KLAUS SLOTSAGER
 
Se Klaus Slotsagers præsentation. / VIDEO
Klaus brænder for varehuset og for resultaterne, men aldrig uden at mennesket er i fokus. I et marked hvor det til tider kan være svært at finde medarbejdere og ledere, er det aldrig en udfordring i Føtex, Rosengårdcenteret. Medarbejderne fra andre huse ved godt, at hos Klaus bliver der kigget på ens udvikling, og hans passion for at drive huset smitter af på hele flokken.
Komiteen har derudover lagt vægt på Klaus´ ændringer i varehuset, hvor han i 2016 har investeret mange lønkroner og ressourcer i frugt- og grøntafdelingen for at løfte niveauet, og det har været en særdeles god Business Case, hvor omsætningen er løftet betragteligt, og det er bundlinjen også. Klaus kører også med en anderledes ledergruppe, som på den lange bane giver stærke ledere med mange kompetencer i de forskellige fagområder - til glæde for resten af kæden.


Klaus har siden åbningen af Rosengårdcenteret haft en opadgående vækst hvert eneste år. Kundeantallet stiger år for år, og omsætningen stiger betydeligt i et marked, som ellers er meget presset. Samtidig er der styr på øvrige omkostninger, så huset bidrager stærkt til resten af kæden.

 

Tuborgfondets Retail Award har skiftet navn til DANISH RETAIL AWARD
- og overtages og videreføres fremover af Dansk Erhverv, ZBC DetailGruppen og Dansk Handelsblad.
Du kan læse pressemeddelelsen her.


Dubai i verdensklasse
VIDEO


Prisen i 2016 var en studietur til Dubai den 10.-14. oktober med alt betalt for at opleve detailhandel i verdensklasse – guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.


Udvælgelseskomiteen er sammensat af nogle af de største interessenter i dansk detailhandel bestående af repræsentanter fra Dansk Handelsblad, Dansk Erhverv og ZBC DetailGruppen.


Prisoverrækkelsen fandt sted 30. september 2016 - se vinderne på de næste sider.
VIDEO
Kontakt:
Sysser Nielsen, Chefkonsulent - tlf.: 4087 6382 - e-mail: syni@zbc.dk

VINDERNE AF DANISH RETAIL AWARD 2016
Prisoverrækkelsen fandt sted den 30. september 2016 på Børsen i forbindelse med uddelingen af Detailhandlens Fagprøvepris 2016.
VIDEO
 
Max Skov Hansen
Rema 1000 (Carlsberg Byen) - er indstillet blandt andet fordi Max' daglige arbejde og engagement i en midlertidig butik har været enorm. Indsatsen har betydet, at butikken blev årets Rema 1000 butik i 2015....
 
Christian Kragbøll
MENY (Vermlandsgade) - er indstillet blandt andet fordi Christian har forandret en støvet SuperBest butik til en moderne MENY butik. Han har samtidig formået at udvikle sine medarbejdere til at være engagerede MADarbejdere....
 
Kenneth Gade
Føtex (Korsør) - er indstillet blandt andet fordi Kenneth har flyttet butikken fra at være på kanten til at være lukningstruet, til at huset nu har løftet salget og bundlinjen væsentligt og kundeandelen er steget med 7 %....
VIDEO
MAX SKOV HANSEN
 
Se Max Skov Hansens præsentation / VIDEO
Max Skov Hansen fik muligheden for at drive en Rema 1000 i Carlsberg Byen, men det var en midlertidig butik, så ligegyldigt hvor stor en succes butikken end ville blive, skulle den lukke igen.
Selv om Max vidste, at hans butik havde en holdbarhedsdato, har hans daglige arbejde og engagement i butikken været enormt, og butikken kom i TOP 2 af 272 butikker og blev i 2015 kåret som ”Årets butik” i REMA 1000 regi.
En af Max’s anderledes måder at drive forretning på har været at inddrage lokalbefolkningen i butikkens daglige gang. Det har ikke bare været en discountbutik, men et sted hvor lokalsamfundet kunne hjælpe de udsatte – blandt andet ved at ansætte tidligere misbrugere, hjemløse og udviklingshæmmede, og inden lukningen var butikken oppe på 69 ansatte.
Dette store samfundsengagement har gjort, at lokalsamfundet har været meget støttende og bakket op om butikken - og området, der tidligere var mennesketomt, har ugentligt fået besøg af 20.000 mennesker.
Max har samtidig sprunget rammerne for, hvad der kan sælges i en discountbutik. Økologiske madvarer, Fair Trade produkter og MSC-mærket fisk.

CHRISTIAN KRAGBØLL
 
Se Christian Kragbølls præsentation / VIDEO


Christian Kragbøll har forandret en støvet SuperBest butik til en moderne MENY butik, samtidig med at han har udviklet sine medarbejdere til at være engagerede MADarbejdere.
Christian evner at tænke nyt og hele tiden være på forkant med udviklingen og samtidig involvere sine medarbejdere, så de ved, hvad der skal ske og kan dermed bidrage med nye idéer.

Der er mange spændende aktiviteter i butikken eksempelvis smagsprøver hver dag, kokken som tilbereder og serverer smagsprøver, bartender der laver drinks til kunderne hver fredag og derudover en vinbar.
Grøntafdelingen er nytænkt med frugtvogne og mulighed for at få lavet egen juice, blande nødder og meget mere.
Christian sendte en cykelvogn på Amager Strand med kolde vand med det for øje, at kunderne senere kom og handlede i butikken. Grillen har også været fremme og der blev lavet smagsprøver til kunderne.
Alle Christians tiltag har resulteret i en omsætningsstigning på 30 % i et presset marked.

KENNETH GADE
 
Se Kenneth Gades præsentation / VIDEO
Kenneth Gade har fokus på det lokale handelsliv og har inddraget de små butikker, så de også deltager aktivt i aktiviteterne og får glæde af den gode synergi i byen.
Kenneth har fra dag 1 sat sig på de sociale medier og har inddraget kunderne i sine tanker for varehuset og derfor spurgt kunderne, hvad de ønskede af deres lokale Føtex.
Kenneth har startet ”Torvelørdage” og den årlige begivenhed ”Kongetogt”, hvor varehuschefen og medarbejderne er klædt ud som vikinger. Kenneth har også ”genoplivet” byens gavekort med det formål, at kunderne lægger pengene i byen både til gavn for kunderne, de øvrige butikker og Føtex.
Børneloppemarked afholdes i Føtex, og huset inviterer også børnene ned i butikken, hvor de må sidde i kassen og scanne deres forældres indkøb.
Butikken er gået fra at være på kanten til at være lukningstruet, til at huset nu har løftet salget og bundlinjen væsentligt og kundeandelen er steget med 7%. Butikken ligger på 1. pladsen i ”Føtex Mesterskabet”, hvor 89 huse deltager på både kundetilfredshed og bundlinje.... 

 

NEW YORK I VERDENSKLASSE
Billede med Link
 
Prisen i 2015 var en studietur til New York den 4.-10. oktober med alt betalt for at opleve detailhandel i verdensklasse - guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.


Som en del af prisen fik deltagerne også den nyeste iPad, som blandt andet blev brugt på turen.
Udvælgelseskomiteen var sammensat af nogle af de største interessenter i dansk detailhandel, ZBC DetailGruppen, Dansk Handelsblad, Retail Institute Scandinavia, Dansk Detail og Dansk Erhverv.
 
VIDEO
VINDERNE 2015
Prisoverrækkelsen fandt sted den 18. juni 2015 på Carlsbergs Akademi - tidligere Æresbolig - i forbindelse med Detailhandelens Lederdag.
 
Louise Nielsen
Deichmann Sko, Århus - er indstillet blandt andet fordi Louise er en leder, der forstår at inspirere sine medarbejdere og udvikle dem. Hendes fantastiske indsats har bl.a. resulteret i, at hendes butik er blevet nr. 1 på landsplan....
 
Tue Krat Holt
Spejder Sport, Næstved - er indstillet blandt andet fordi Tue gennem en dedikeret indsats har bevist, at en butik hverken behøver at være stor, ligge i en af storbyerne eller have uendelige ressourcer for at kunne være succesfuld eller nyskabende....
 
Dorthe Hartmann
Flügger, Skanderborg - er indstillet blandt andet fordi Dorthe er en meget stor inspiration for alle butikker i kæden, og mange af hendes ideer danner skole i kæden. Hun er en meget vellidt rollemodel. Dorthe er meget kreativ og ser altid muligheder....
 
Kasper Mellerkær
Føtex, Lautrupcentret - er indstillet blandt andet fordi Kasper uddanner og udvikler sit personale, så deres potentiale bliver udnyttet optimalt. Han tænker ud af boksen og når ting ikke lykkes, så finder han på alternativer....
 
Thomas Kamp
Lidl, Thisted - er indstillet blandt andet fordi det for Thomas handler om en ting - at give kunderne en super god oplevelse i sin butik for derigennem at optimere butikkens omsætning. Thomas er meget passioneret omkring sit arbejde....
 
Christian Rud Sørensen
Irma, Axelborg - er indstillet blandt andet fordi "Christian leverer Irmas højeste butiksstandard", lige som han også er et forbillede for unge ledere med sin vilje og sit talent. Christian har en fantastisk evne til at præsentere varerne ....
 
FØLG VINDERNE PÅ BLOGGEN
 

LOUISE NIELSEN
 
Se Louise Nielsens præsentation /VIDEO
Louise er en leder, der forstår at inspirere sine medarbejdere og udvikle dem. Hendes fantastiske indsats har bl.a. resulteret i, at hendes butik er blevet nr. 1 på landsplan, målt på service, mersalg og omsætning.


Louise er en inspirationskilde for sine butikschef kolleger i de øvrige 35 butikker. Hun har ikke bare sat nye højder for, hvad der kan lade sig gøre i hendes butik, men også på landsplan.


Louise vandt prisen for "Article 2", som er plejeprodukter. Ved salgstræningen brugte Louise et lykkehjul, og det produkt, medarbejderen landede på, skulle vedkommende sælge under træningen. Louise har også lavet et glas til hver medarbejder med deres billede på, og hver gang en medarbejder når et mål, kommer der en bold i glasset, og når glasset er fyldt, får medarbejderen en gave.
Louise har gennem sin store indsats formået at skabe et resultat for 2014, der var næsten 8 % bedre end koncernen.

KASPER MELLERKÆR
 
Se Kasper Mellerkærs præsentation / VIDEO
Kasper uddanner og udvikler sit personale, så deres potentiale bliver udnyttet optimalt. Han tænker ud af boksen og når ting ikke lykkes, så finder han på alternativer.


Kasper arrangerede for eksempel fastelavn med tøndeslagning for kunderne, og Halloween blev fejret med udklædte medarbejdere og "uhyggeligt telt" for børn og barnlige sjæle.


Første varehus som er startet op med frisklavet Sushi - lige til at tage med hjem.
Har startet op med "onsdags sneglen", som alle 89 varehuse nu kører med som en kæmpe succes.
Har inviteret medarbejdere og familier til grill og legeland i husets varegård.


En medarbejder har taget en kosmetolog uddannelse og står nu hver d. 1. lørdag i måneden og vejleder kunderne.
Kasper finder altid nye måder at gøre tingene på, og sætter mange nye tiltag i gang til glæde for både medarbejdere og kunder.

TUE KRAT HOLT
 
Se Tue Krat Holts præsentation / VIDEO
Tue har gennem en dedikeret indsats bevist, at en butik hverken behøver at være stor, ligge i en af storbyerne eller have uendelige ressourcer for at kunne være succesfuld eller nyskabende.


Tue har forfulgt og udnyttet mulighederne for at skabe succesfulde "Cross Channel" aktiviteter og har skabt en stærk kundeklub.
Han har modtaget den lokale Cityforenings vandrepokal og er initiativtager til Næstved Outdoor Festival, der samler de lokale friluftsforeninger.
Han afvikler også inspirerende foredrag for kundeklubben om f.eks. Camino-vandring og evner at trække naturoplevelser ind i butikken og har givet inspiration til indretning af alle Spejder Sport butikker.


Tue har i en mindre butik med begrænsede ressourcer og kundeunderlag skabt bemærkelsesværdige resultater i forhold til salg, kundeloyalitet og konceptudvikling.

THOMAS KAMP
 
Se Thomas Kamps præsentation / VIDEO
For Thomas handler alt om en ting - at give kunderne en super god oplevelse i sin butik for derigennem at optimere butikkens omsætning.
Lidl er en kæde, som er styret efter en række velafprøvede koncepter, som er testet i hele Europa. Thomas har en helt speciel evne til at udnytte koncepterne og sikre at hans personale også udnytter potentialet i Lidl's koncept. Og som Thomas nogle gange spøger med: "Man må gerne bøje koncepterne lidt for at få dem til at passe til Lidl i Thisted, bare man ikke brækker dem."


Thomas er meget passioneret omkring sit arbejde og stiller store krav til sine omgivelser, til sit personale og til sig selv.
Ved et besøg fra den adm. direktør fik han ved hjælp af gode argumenter, underbygget med nøgletal, overbevist Lidl's ledelse omkring nødvendigheden for at udvide de vigtige ferskvareområder.


Lidl i Thisted har regionens største omsætningsfremgang på 15,5%, som er skabt på baggrund af Thomas' færdigheder og en utrolig fokus på friskvareområder.

DORTHE HARTMANN
 
Se Dorthe Hartmanns præsentation / VIDEO
Dorthe er en meget stor inspiration for alle butikker i kæden, og mange af hendes ideer danner skole i kæden, og hun er en meget vellidt rollemodel.
Dorthe er meget kreativ og ser altid muligheder og har også formået at få sine medarbejderes opfindsomhed til at blomstre, og det udmønter sig i mange nytænkende tiltag. Eksempelvis deltagelse i modeshow med Flügger arbejdstøj og med emballagen for et nyt maleprodukt over armen.
Dorthe lagde i øvrigt ved samme lejlighed invitationer til en Flügger inspirationsaften på alle sæder, og så var deltagelsen til denne også hjemme.
Ved SMUK Festen går 40-50 malere og maler i skoven inden festivalen iført Flügger T-shirts, så de er levende reklamesøjler.


Det er også med afsæt i Dorthes initiativer omkring SMUK Festivalen, at vi i Flügger er begyndt at afholde flere kundearrangementer med brugerbetaling. Dorthe har bevist for os, at kunderne gerne vil betale, når vi laver nogle gode arrangementer.

CHRISTIAN RUD SØRENSEN
 
Se Christian Rud Sørensens præsentation / VIDEO
"Christian leverer Irmas højeste butiksstandard", lige som han også er et forbillede for unge ledere med sin vilje og sit talent.
Christian har en fantastisk evne til at præsentere varerne både i forhold til detaljer og også en masse volumen på en eksklusiv måde, og han giver sig tid til at præsentere varen optimalt. Et eksempel er en vandmelon skåret ud som en blomst.


Varerne må gerne flyttes rundt 2-3 gange om dagen og give mine kunder en ny oplevelse, hver gang de kommer. Vi har vinsmagning hver dag og et åbent køkken midt i butikken, hvor der laves mad til vores kunder, uden at de skal betale for det. De skal blive inspireret, siger Christian.
Christian har tidligere været udvalgt til at deltage på Tuborgfondets ture for unge salgsassistenter, hvor turen gik til London.
Christian var som 23-årig Irmas yngste butikschef for Irma, Valby Langgade, som i 2012 blev "Årets Irma butik". Begrundelsen for kåringen var "nytænkning, innovation og sans for salgsfremmende aktiviteter og omsætning".


Christian har også været med til at udvikle Irmas nye koncept. Han ser nemlig ingen begrænsninger, kun muligheder - samtidig med, at han er risikovillig.


DETAILHANDLENS LEDERDAG 2015
Traditionen tro blev der også i år afholdt Detailhandelens Lederdag for topledere i dansk detailhandel. Komiteen for Tuborgfondets Retail Award havde personligt inviteret top100 direktører til arrangementet, som fandt sted den 18. juni i Carlsberg Akademi. Programmet bød på både faglige indlæg, uddeling af Tuborgfondets Retail Award 2015 samt mulighed for networking.
 
 
Velkomst v. Tuborgfondets direktør Anne-Marie Skov
 
"Det kan vi lære af butikker i Shanghai." Indlæg v. Mads Kristensen, Varehuschef IKEA og prismodtager af Tuborgfondets Retail Award i 2014, hvor turen gik til Shanghai.
 
"Kreativitet og Design" v. Lars Lyse Hansen, CEO for Bolia.com
 
Kåring af Tuborgfondets Retail Award vindere 2015 v. uddannelsesdirektør Glenny Hansen, ZBC.
PROGRAM 2015
14.30-14.40 Velkomst v. Tuborgfondets direktør Anne-Marie Skov
14.40-15.10 "Kreativitet og Design" v. Lars Lyse Hansen, CEO for Bolia.com
15.10-15.15 "Det kan vi lære af butikker i Shanghai." Indlæg v. Mads Kristensen, Varehuschef IKEA og prismodtager af Tuborgfondets Retail Award i 2014, hvor turen gik til Shanghai.
15.15-15.30 Kåring af Tuborgfondets Retail Award vindere 2015. Prisen er en studietur til New York - guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.
15.30-16.30 Networking, snacks og husets produkter.


Komiteen for Tuborgfondets Retail Award består af:
Direktør Anne-Marie Skov, Tuborgfondet
Chefkonsulent Sysser Nielsen, ZBC Detail
Journalist Henrik Denman fra Dansk Handelsblad
Adm. direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia
John Brødbæk, Mr. August, Helsingør - repræsentant for Dansk Detail
HR Manager Birgitte Bræmer, TOP-TOY A/S - repræsentant for Dansk Erhverv

SHANGHAI I VERDENSKLASSE

Vinderne blev kåret ved en festlig ceremoni i Carlsbergs Akademi - tidligere Æresbolig torsdag den 19. juni 2014.
Prisen er givet til de seks mest entusiastiske og forandringsskabende butikschefer/varehuschefer, som er indstillet af deres virksomhed. For at komme i betragtning skal deltagerne have passion for detail og have vist ekstraordinære og synlige resultater inden for nytænkning i butikken - eksempelvis inden for CSR, miljø, uddannelse, trends, teknologi eller lignende.


Prisen i 2014 er en studietur til Shanghai den 4.-10. oktober 2014 med alt betalt for at opleve detailhandel i verdensklasse - guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.


Som en del af prisen får deltagerne også den nyeste iPad, som blandt andet skal bruges på turen.
 
Mads Kristensen
Ikea, Gentofte - blandt andet fordi Mads gennem de sidste par år har udviklet varehuset på mange områder. Mads arbejder målrettet, konstruktivt, involverende og struktureret med kundefokus og ser altid muligheder frem for begrænsninger....
 
 
Anders Hess Christoffersen
Fona, Ryesgade, Århus -  blandt andet fordi Anders gør en kæmpe forskel i dansk detailhandel. Anders er en unik leder, som formår at skabe et vinderteam, som sikrer, at alle kunder møder en gejst og motivation...
 
 
Christine Krogh Mortensen
KIWI, Auning - er indstillet blandt andet for hendes evne til at skabe god trivsel, og med Christine som butikschef har butikken de senere år vundet flere priser og er derudover blevet kåret til årets arbejdsplads for unge på Djursland....
 
Frank Hoffmann
Mr Hoff, Tønder - blandt andet fordi Frank ikke kun sælger tøj, men også oplevelser. Da Frank overtog sin nuværende butik i 2013 ville han lave en butik, hvor man havde lyst til at handle tøj, og hvor kunderne havde lyst til at blive, ikke kun for tøjets skyld, men pga. atmosfæren....
 
 
Henrik Svanhede
SuperBest, Hjørring - blandt andet fordi Henrik med sin passion og sans for nytænkning har vist, at et højprofil supermarked sagtens kan drives i "udkants-Danmark". Sammen med sit personale har Henrik lagt "overlæggeren" højt....
 
 
Carsten Bülow
Irma, Valby Langgade 46-48 - er indstillet blandt andet for hans eminente ledelsesstil, der har skabt resultater ud over det sædvanlige. Carstens turn around af Irma, Nordre Fasanvej har sat nye standarder for butiksledelse...

MADS KRISTENSEN
 
 
Se Mads Kristensens præsentation / VIDEO
Mads Kristensen er indstillet fordi han gennem de sidste par år blandt andet har udviklet varehuset på mange områder. Mads arbejder målrettet, konstruktivt, involverende og struktureret med kundefokus og ser altid muligheder frem for begrænsninger.
Mads har udviklet et træningsspil til medarbejderne, som har øget kundetilfredsheden på de vigtigste nøgleområder. Mads har desuden indført en møbeltaxa, så cyklende kunder kan blive kørt hjem sammen med deres varer.
Mads har derudover skabt et nyt værktøj for kundetilfredshed, som bruges aktivt i hele varehuset, og det er besluttet, at dette værktøj skal anvendes i alle danske varehuse, samtidig med at 12 IKEA lande er interesseret.
 
FRANK HOFFMANN
 
Se Frank Hoffmanns præsentation / VIDEO

Frank Hoffmann er blandt andet indstillet, fordi han ikke kun sælger tøj, men også oplevelser. Da Frank overtog sin nuværende butik i 2013 ville han lave en butik, hvor man havde lyst til at handle tøj, og hvor kunderne havde lyst til at blive, ikke kun for tøjets skyld, men fordi der skulle være masser af atmosfære. Butikken er i 2 etager og 1. salen sælger næsten lige så meget som stueetagen, og indekstallene - ja de taler for sig selv.
Frank har bygget sin butik op omkring 3 ting: Tryghed, Nærvær og Ydmyghed.
"Tryghed er en altafgørende faktor, fordi vores kunder skal vide, at vi er klar til at give det lille ekstra. Det er her, vi kan gøre en forskel. Nærvær - Ingen kunder tages for givet og vi gør vores bedste for, at alle kunder skal føle sig hjemme. Ydmyghed. Kunderne må aldrig gå forgæves hos os - uanset årsag."

ANDERS HESS CHRISTOFFERSEN
 
Se Anders Hess Christoffersens præsentation / VIDEO

Anders Hess Christoffersen er blandt andet indstillet, fordi han gør en kæmpe forskel i dansk detailhandel. Anders er en unik leder, som formår at skabe et vinderteam, som sikrer at alle kunder møder en gejst og motivation, som sammen med idéerne gør, at butikken konstant ligger i toppen.
Anders har en særlig evne til at motivere sine medarbejdere, som gør, at de hver dag nærmest kappes om at komme først til kunderne, og medarbejderne får desuden hver dag feedback i deres salgsteknik.


"Anders gør en forskel hver dag", udtaler en af medarbejderne.
Anders formår med sit team at skabe fantastiske resultater - kombineret med høj kundeloyalitet, og Fonas ledelse bruger ofte Anders som sparringspartner ved træningsevents og nye tiltag på kædeplan.
 
HENRIK SVANHEDE
 
 Se Henrik Svanhedes præsentation / VIDEO

Henrik Svanhede er blandt andet indstillet, fordi Henrik med sin passion og sans for nytænkning har vist, at et højprofil supermarked sagtens kan drives i "udkants-Danmark".


Sammen med sit personale har Henrik lagt "overlæggeren" højt hvad angår kvalitet, oplevelser, nytænkning, medarbejdertrivsel og kundeservice.
Som nytænkende eksempler kan blandt andet nævnes:
Gourmetmiddag i butikken med en 4 retters menu serveret med tilhørende vine - arrangeret på fint opdækkede borde.
Samarbejde med Hjørring Revyen, hvor Henrik har sat sig på én forestilling, hvor over 300 gæster købte billet til revyen sammen med en 3-retters menu tilberedt af butikkens slagter og delikatesse.


Markedsføring i Kristiansand som et nyt initiativ for at tiltrække "mad-turister" fra Norge.

CHRISTINE KROGH MORTENSEN
 
 Se Christine Krogh Mortensens præsentation / VIDEO

Christine Krogh Mortensen er blandt andet indstillet for hendes evne til at skabe god trivsel, og med Christine som butikschef har butikken de senere år vundet flere priser og er derudover blevet kåret til årets arbejdsplads for unge på Djursland.
Christine viser igen og igen med stor tydelighed, at der er sammenhæng mellem forretningssucces og arbejdsglæde.
Christine prioriterer altid at have en salgsklar butik og sørger for det gennem holdånd og sammenhold, og Christines evne til at arbejde proaktivt og være på forkant gør det muligt for teamet at arbejde effektivt.


Christine har også foreslået ændringer i Store- og Space Management, som nu implementeres i alle KIWI butikker.

CARSTEN BÜLOW
 
 Se Carsten Bülows præsentation / VIDEO

Carsten Bülow er blandt andet indstillet for hans eminente ledelsesstil, der har skabt resultater udover det sædvanlige.
Især Carstens turn around af Irma, Nordre Fasanvej har sat nye standarder for butiksledelse i både Irma og også hele Coop, hvor Carstens passion for at skabe resultater ved hjælp af struktur, planlægning, målrettethed, teamspirit og synlig ledelse har givet stor genlyd.
Allerede i sin aspiranttid havde Carsten lavet sin første 100 dages plan, og planlægning er nøgleordet for Carsten, og de handlingsplaner han laver bliver effektueret 100%.


"Jeg glemmer ikke, da jeg i 2010 havde Carsten inde til jobsamtale. Carstens energi og passion for at komme til Irma som butikschef var enorm, og inden jobsamtalen havde han på eget initiativ besøgt 32 Irma butikker, som han kunne fortælle detaljeret om", fortæller Emil Ejlersen fra Irma.
Carstens motto i Irma er: "Det skal være sjovt at arbejde i Irma, men vi arbejder ikke for sjov". Det siger meget om Carstens opskrift på succes.
 
DETAILHANDLENS LEDERDAG 2014
Detailhandelens Lederdag er en begivenhed kun for topledere i dansk detailhandel. Den fandt i 2014 sted den 19. juni i Carlsberg Akademi, hvor der indledtes med faglige indlæg, og derefter blev Tuborgfondets Retail Award 2014 uddelt.


Komiteen for Tuborgfondets Retail Award inviterede personligt top100 direktører til denne begivenhed, hvor mange havde tilmeldt sig og havde mulighed for at overvære kåringen af vinderne af Tuborgfondets Retail Award 2014 og networke med andre topledere.
 
Et spændende indlæg af adm. direktør fra Coop Peter Høgsted.
 
Peter Lykke, modtager af Tuborgfondets Retail Award 2013, holdt et interessant indlæg omkring emnet "Det kan vi lære af butikker i Singapore".

Program 2014
14.30-14.40 Velkomst v. Tuborgfondets underdirektør Peter Moe Rasmussen
14.40-15.10 Faglig indlæg v. Peter Høgsted, adm. direktør for Coop
15.10-15.15 "Det kan vi lære af butikker i Singapore”, indlæg v. Peter Lykke, prismodtager af Tuborgfondets Retail Award i 2013, hvor turen gik til Shanghai.
15.15-15.30 Kåring af Tuborgfondets Retail Award vindere 2014. Prisen er en studietur til Shanghai - guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.
15.30-16.30 Networking, snacks og husets produkter.


KOMITEEN FOR TUBORGFONDETS RETAIL AWARD
Komiteen for Tuborgfondets Retail Award består af:
Underdirektør Peter Moe Rasmussen, Tuborgfondet
Chefkonsulent Sysser Nielsen, ZBC Detailgruppen
Adm. direktør Niels H. Carstensen fra Dansk Handelsblad
Adm. direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia
John Brødbæk, Mr. August, Helsingør - repræsentant for Dansk Detail
HR Manager Birgitte Bræmer, TOP-TOY A/S - repræsentant for Dansk Erhverv

SINGAPORE I VERDENSKLASSE


Vinderne blev kåret ved en festlig ceremoni i Carlsbergs Akademi - tidligere Æresbolig torsdag den 20. juni 2013.
Prisen blev givet til de seks mest entusiastiske og forandringsskabende butikschefer/varehuschefer, som er indstillet af deres virksomhed. For at komme i betragtning skal deltagerne have passion for detail og have vist ekstraordinære og synlige resultater inden for nytænkning i butikken - eksempelvis inden for CSR, miljø, uddannelse, trends, teknologi eller lignende.


Prisen i 2013 var en studietur til Singapore den 28. september - 5. oktober med alt betalt for at opleve detailhandel i verdensklasse - guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.


Se præsentationsvideo om Singapore / VIDEO
Som en del af prisen fik deltagerne også den nyeste iPad, som blandt andet skulle bruges på turen.
 
Arne Sørensen
Varehusdirektør i Kvickly, Odder - blandt andet fordi Arne gennem sit virke gør en afgørende forskel i Kvickly kæden i almindelighed og Kvickly Odder i særdeleshed. Arne er meget idérig og har klare målsætninger....
 
Morten Olsen
Købmand i Superbest, Karlslunde -blandt andet for hans evne til at drive Danmarks mest moderne supermarked og samtidig holde fast i den nære, lokale oplevelse, hvor kunderne er på fornavn med deres købmand....
 
Carina Rudolfsson
Butikschef i The Body Shop, Strøget -blandt andet fordi Carina er et stjerneeksempel på en butikschef, som med passion, engagement, nytænkning og energi er rollemodel for unge ledere i detailhandlen.
 
Michael Abild-Jensen
Michael Abild-Jensen er indstillet af HR Chef Peter Mikkelsen blandt andet fordi Michael har en enestående måde at udføre ledelse på, samtidig med at Michael "har et unikt gen omkring medarbejderpleje"....
 
Mads Nybo
Varehuschef i Bilka, Holstebro -blandt andet fordi Mads har effektiviseret driften af varehuset, samtidig med at han har opnået en høj agtelse og kædens bedste resultat i den interne trivselsundersøgelse.
 
Peter Lykke
Varehuschef i Kvickly, Sundby - blandt andet fordi Peter er en passioneret leder for husets ca. 160 medarbejdere. Varehuset er præget af en god stemning, stærk korpsånd og oser af vinderkultur...

ARNE SØRENSEN
 
Se Arne Sørensens præsentation / VIDEO

Arne Sørensen er indstillet af driftsrådgiver Peter Sohn blandt andet fordi Arne gennem sit virke gør en afgørende forskel i Kvickly kæden i almindelighed og Kvickly Odder i særdeleshed. Hans idérigdom og klare målsætninger gør ham til den førende aktør på markedet.
Arne er en ildsjæl og en købmand, der formår at skabe unikke resultater gennem passioneret lederskab og har samtidig et ekstremt fokus på kundernes ønsker og behov.
Innovationen kommer til udtryk gennem en konstant strøm af nye aktiviteter i varehuset. Et eksempel er "Danmarks største vinsalg", som trækker kunder til langt uden for varehusets normale markedsområde.


Senest har Arne og hans medarbejdere udviklet et nyt koncept inden for take away med pizza (efter egen opskrift) og nu også med sushi, der laves, mens kunderne ser på.


Arne har i perioden 2010 - 2012 næsten fordoblet resultatet, trods konkurrence og økonomisk tilbageholdenhed fra forbrugerne.
Kvickly som kæde nyder også godt af Arnes personlighed og viden, blandt andet fordi Arne sidder i Kvicklys Kæderåd, hvor mange idéer fødes - ofte med Arne som indpisker.

MICHAEL ABILD-JENSEN
 
Se Michael Abild-Jensens præsentation / VIDEO

Michael Abild-Jensen er indstillet af HR Chef Peter Mikkelsen blandt andet fordi Michael har en enestående måde at udføre ledelse på, samtidig med at Michael …"har et unikt gen omkring medarbejderpleje".


Medarbejderne beskriver blandt andet Michael som: Meget struktureret, målrettet, motiverende, konstruktiv, involverende, givende, stor faglig viden og med ekstremt kundefokus.


Michael er meget engageret i sine medarbejdere og sætter en ære i, at medarbejderne møder glade på arbejde, og det er vigtigt for ham, at de har det godt. Hvis ikke det fungerer privat for dem, så fungerer det heller ikke på arbejde.
Michael er altid åben for nye idéer og forstår selv at omsætte dem til noget, som han kan bruge i sin egen butik.
Michaels ledelsesform har også været medvirkende til, at resultaterne for butikken er øget betydeligt, og derudover er Michael foregangsmand for CSR i Fona.

MORTEN OLSEN
 
Se Morten Olsens præsentation / VIDEO

Morten Olsen er indstillet af HR direktør Allan Nielsen blandt andet for hans evne til at drive Danmarks mest moderne supermarked og samtidig holde fast i den nære, lokale oplevelse, hvor kunderne er på fornavn med deres købmand.


SuperBest i Karlslunde åbnede i 2012 og er bygget op helt fra bunden, hvor Morten fra starten var med til at udarbejde planerne for butikken, og det har udmøntet sig i en butik med et noget anderledes set up, end man normalt ser. Supermarkedet er så at sige vendt rundt, så hele ferskvareområdet, slagter, fisk og bageri ligger i front. På den måde kan kunden købe kød og grøntsager med det samme frem for at skulle tilbage til grøntafdelingen.
De åbne slagter- bager- og fiskeafdelinger skaber - sammen de nedsænkede lofter - en torvestemning, som er med til at forstærke indtrykket af at handle lokalt - akkurat som man gjorde i de "gode gamle dage".


Butikken fører også et stort udvalg af specielle varer, og Morten har derudover valgt at sætte fokus på både glutenfrie og sukkerfrie produkter, hvilket har betydet, at SuperBest i Karlslunde anbefales på mange hjemmesider for allergikere.

MADS NYBO
 
Se Mads Nybos præsentation / VIDEO

Mads Nybo er indstillet af direktør Mark H. Nielsen blandt andet fordi Mads har effektiviseret driften af varehuset, samtidig med at han har opnået en høj agtelse og kædens bedste resultat i den interne trivselsundersøgelse.
Derudover har Mads motiveret personalet, så de endnu mere har lyst til at yde kunderne den bedste og mest effektive service, samtidig med at butikkens standard er højnet.


I forbindelse med projekt "Service i Bilka" har Mads indført et "Service kørekort", som er udleveret til alle medarbejdere.  Der er også indført en "Servicedag", hvor medarbejderne - med forskellige aktiviteter - yder service ud over det almindelige - for eksempel modeeksperter i textilafdelingen eller servering ved bordene i Bistroen.


Disse og mange andre tiltag har betydet, at kunderne er blevet mødt med et motiveret og entusiastisk personale, der har givet en optimal købsoplevelse, og som samtidig har haft en positiv effekt på butikkens resultat.


Initiativerne har også været til inspiration for de øvrige varehuse i kæden med henblik på at yde kunderne den bedst mulige service og bevare motivationen hos medarbejderne.

CARINA RUDOLFSSON
 
Se Carina Rudolfssons præsentation / VIDEO

Carina Rudolfsson er indstillet af Nina Juul, Head of Retail (The Body Shop) blandt andet fordi Carina er et stjerneeksempel på en butikschef, som med passion, engagement, nytænkning og energi er rollemodel for unge ledere i detailhandlen.


Carina har med stormskridt fremdrevet synlige resultater, og med hendes utrættelige entusiasme og passionerede adfærd udfordrer og inspirerer hun både eget team, kolleger og ledelsen.


Carina er også aktivt involveret i CSR kampagner og teamet er ligeledes ind imellem involveret i frivilligt arbejde. De har blandt andet samlet skrald for Danmarks Naturfredningsforening, indsamlet til Kræftens Bekæmpelse og har et samarbejde med et julemærkehjem.


Som nytænkende tiltag er eksempelvis konfirmand makeup-aftener, at tage butikken "udenfor" samt at promovere firmaets værdier kreativt. Eksempelvis i marts måned, hvor The Body Shop fejrede EU forbud mod dyreforsøg, var Carina ikke bleg for at hoppe i et kaninkostume og dele gulerødder og flyers ud for at skabe interesse.


Carina har et drive ud over det sædvanlige og på spørgsmålet om hendes motivation og årsag til succes svarer Carina blandt andet: "Som leder af The Body Shop på Strøget har det været vigtigt for mig, at butikken ikke kun er drevet af mig, men af os alle i teamet. Min tid i butikken er ikke et job, det er min passion. Jeg elsker at arbejde med mit team, at drive vores butik og fighte for at opnå endnu bedre resultater - hver dag!".


PETER LYKKE
 
Se Peter Lykkes præsentation / VIDEO

Peter Lykke er indstillet af salgsdirektør Anders Riber blandt andet fordi Peter er en passioneret leder for husets ca. 160 medarbejdere. Varehuset er præget af en god stemning, stærk korpsånd og oser af vinderkultur, samtidig med at varehuset altid fremstår med en høj standard og nye kundeaktiviteter.


Peter er en udpræget holdspiller med en passion for kunder og detail, der er naturligt smittende. Derfor er Peter mentor for nye varehuschefer i regionen, og Kvickly, Sundby er det varehus, der bidrager med den bedste medarbejderudvikling til glæde for medarbejderne og kæden.
Kvickly Sundby har - med Peters ledelse i front - fungeret som best practise på CSR området: Reduktion af madspild, og Peter har selv taget initiativ til at hjælpe øvrige varehuse med at sætte fokus på området.


Peter fungerer også som ERFA kaptajn på forskellige områder - eksempelvis "Kunden er kongen", hvor Peter har sat nye standarder i forhold til at inddrage alle medarbejdere i jagten på bedst mulige kundeservice.


Peter er ligeledes nytænkende og kreativ på det faglige og har i den forbindelse udviklet et struktureret forløb med en "PDA scanner", som har sat overliggeren for faktuelt drevet købmandsskab i kæden.
 
DETAILHANDLENS LEDERDAG 2013
Detailhandelens Lederdag er en ny begivenhed kun for topledere i dansk detailhandel. Den fandt sted første gang torsdag den 20. juni 2013 i J.C. Jacobsens Æresbolig i Valby.
Komiteen for Tuborgfondets Retail Award inviterede personligt top100 direktører til denne begivenhed, hvor mange havde tilmeldt sig. Dagen bød på mulighed for at overvære kåringen af vinderne af Tuborgfondets Retail Award 2013 samt networking med andre topledere.
 
Underdirektør Peter Moe Rasmussen fra Tuborgfondet bød velkommen.
 
"Det kan vi lære af butikker i Hong Kong." Indlæg v. Søren Rommelhoff, én af vindere i 2012 af Tuborgfondets Retail Award, hvor turen gik til Hong Kong.
 
Direktør Per Bank fra Dansk Supermarked om "Detailhandel i Danmark - og i udlandet".
 
Kåring af Tuborgfondets Retail Award vindere 2013
Program 2013
14.30-14.40 Velkomst v. Tuborgfondets underdirektør Peter Moe Rasmussen
14.40-15.00 ”Detailhandel i Danmark - og i udlandet” v. Per Bank, adm. direktør for Dansk Supermarked og tidligere direktør hos Tesco
15.00-15.15 "Det kan vi lære af butikker i Hong Kong”, indlæg v. Søren Rommelhoff, en af vinderne i 2012 af  Tuborgfondets Retail Award, hvor turen gik til Hong Kong.
15.15-15.30 Kåring af Tuborgfondets Retail Award vindere 2013. Prisen er en studietur til Shanghai - guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.
15.30-16.30 Networking, snacks og husets produkter.

KOMITEEN FOR TUBORGFONDETS RETAIL AWARD
Komiteen for Tuborgfondets Retail Award består af:
Underdirektør Peter Moe Rasmussen, Tuborgfondet
Chefkonsulent Sysser Nielsen, ZBC Detailgruppen
Adm. direktør Niels H. Carstensen fra Dansk Handelsblad
Adm. direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia
John Brødbæk, Mr. August, Helsingør - repræsentant for Dansk Detail
HR Manager Birgitte Bræmer, TOP-TOY A/S - repræsentant for Dansk Erhverv

HONG KONG I VERDENSKLASSE


Vinderne blev kåret ved en festlig ceremoni i Carlsbergs Akademi - tidligere Æresbolig fredag den 22. juni 2012.


Prisen blev givet til de seks mest entusiastiske og forandringsskabende butikschefer/varehuschefer, som er indstillet af deres virksomhed. For at komme i betragtning skal deltagerne have passion for detail og have vist ekstraordinære og synlige resultater inden for nytænkning i butikken - eksempelvis inden for CSR, miljø, uddannelse, trends, teknologi eller lignende.


Prisen var en studietur til Hong Kong med alt betalt den 28. september - 5. oktober 2012 for at opleve detailhandel i verdensklasse - guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC Detail. Som en del af prisen fik deltagerne også en iPad, der blandt andet skulle bruges på turen.

 
Ammar Hajir
Netto, Herlev - blandt andet fordi Ammars ledelsesmæssige og menneskelige adfærd har gjort en stor forskel i butikken og i nærområdet.
 
Søren Rommelhoff
SuperBest, Bagsværd - blandt andet fordi Søren konstant udfordrer og sætter nye rammer for, hvad fremtidens supermarked skal udvikle sig til.
 
Thomas Hebeltoft
Bolia.com, Lyngby - blandt andet fordi Thomas formår at skabe en fantastisk kundeorienteret, disciplineret og dynamisk ånd i sit team, som har bevirket, at Bolia.com i Lyngby ligger som nr. 1 Bolia i Danmark.
 
Kim Kanstrup
SuperBrugsen, Hvalsø - blandt andet fordi SuperBrugsen, Hvalsø fremstår som et eksempel på, at moderne detailhandel kan kombineres med respekt for miljø og mennesker.
 
Lida Flyvholm
ROOM4, Vejle - blandt andet fordi Lida hver eneste dag udviser en bemærkelsesværdig og særlig initiativrig arbejdsindsats i butikken, som blandt andet har resulteret i en direkte målbar omsætningsfremgang på mere end 50 %.
 
Nikolaj Spicker
ABC Lavpris, Glamsbjerg - blandt andet fordi han har et bemærkelsesværdigt engagement, som gør at alle omkring ham ligeledes engagerer sig lige så meget.

AMMAR HAJIR
 
Se Ammar Hajirs præsentation / VIDEO
Ammar Hajir er indstillet af distriktschef Flemming Borrevang blandt andet fordi Ammars ledelsesmæssige og menneskelige adfærd har gjort en stor forskel i butikken og i nærområdet.
Da Ammar overtog butikken i Herlev for 11 måneder siden var der konflikter mellem butikken og en del bander. Ammar indgik samarbejde med bandeformanden og med beboerforeningen og fik tæt kontakt til SSP medarbejdere i kommunen. Resultatet blev en velfungerende butik med glade og trygge medarbejdere og ingen problemer med hærværk og kriminalitet i relation til butikken.
Der er ingen tvivl om, at Ammar med sin udenlandske baggrund, alder og adfærd virkelig har gjort en stor forskel og Ammars tilgang til opgaveløsning har gjort en helt afgørende forskel i relation til:


• Trivsel og tryghed i butikken
• Positiv drift
• God dialog med nærområdet

Som person er Ammar altid positiv, begejstret og fleksibel - løser altid arbejdsopgaverne bedre end forventet og søger altid at forbedre tingenes tilstand, hvilket smitter positivt af på omgivelserne herunder nærområdet, medarbejdere og hovedkontoret.
 
SØREN ROMMELHOFF
 
Se Søren Rommelhoffs præsentation / VIDEO
Søren Rommelhoff er indstillet af Købmand Anders Pedersen blandt andet fordi Søren konstant udfordrer og sætter nye rammer for, hvad fremtidens supermarked skal udvikle sig til.


Efter at SuperBest i Bagsværd i 2010 blev valgt til hovedstadens sundeste supermarked har Søren med et stærkt fokus på sundhed skabt en række udfordringer til hele bydelen i Bagsværd ved at tilbyde kostvejledning, motion og livsstilsændringer i butikken blandt ved at inddrage de lokale idrætsklubber. Butikken har derudover indgået aftale med Lene Hansson, som er den nye frontfigur i den interne butik: SuperKost.


SuperBest har også en kostvejleder til at stå i butikken 2-3 timer en fast dag om ugen, hvor hun hjælper kunderne med at finde sunde alternativer til remoulade, sovs og desserter og udarbejder kostplaner og motionsplaner sammen med kunderne. Dette udvides med, at kunderne kan henvende sig til kostvejlederen i SuperKost, inden de går ind i supermarkedet.


Det koster ikke så meget at være med i livsstilsændringen, og både Søren og kostvejlederen løber og powerwalker med deltagerne - ligesom de bliver vejet, og kiloene er raslet af både kunder og ansatte. Blandt andet har en af medarbejderne tabt 24 kilo.
En af begrundelserne for udnævnelsen til hovedstadens sundeste supermarked var: "Butikken tager sin egen medicin og viser kunderne et godt eksempel med at sætte deres egne tunge drenge på vægttab og så formidle det ud til deres kunder"
Søren er tidligere elitebokser og maratonløber og ved, hvad en sund krop betyder og formår at kombinere sport, motion og kost i SuperBest, Bagsværd - det lokale supermarked. Søren tager gerne selv handskerne på og arrangerer boksekamp med skuespiller Thomas Bo Larsen.
Søren er forandringsskabende og nytænkende, og har et brændende engagement der smitter.

THOMAS HEBELTOFT
 
Se Thomas Hebeltofts præsentation / VIDEO
Thomas Hebeltoft er indstillet af administrerende direktør Lars Lyse Hansen blandt andet fordi Thomas formår at skabe en fantastisk kundeorienteret, disciplineret og dynamisk ånd i sit team, som har bevirket, at Bolia.com i Lyngby ligger som nr. 1 Bolia i Danmark.


Butikken er inspirerende og oplevelsesrig og er blandt de flotteste og mest innovative møbelbutikker i Danmark.
Der er for eksempel nytænkt i: Branded Bolia.com butiksduft - loungemixes, som kan downloades - gratis økologisk kaffe - dekoration med sans for lækre detaljer - 3D på storskærmen og sælgere der er udstyret med iPads i salgsprocessen.


Thomas efterlever Bolia værdierne fuldt ud og sammen med sit team formår at holde en nærmest klinisk orden i hele butikken, lager og kontor.
Bolia Lyngby fremstår som det gode eksempel for hele kæden, og butikken benyttes som træningsbutik for nye Store Managers med Thomas som mentor.


Butikken har slået mange salgsrekorder og har sat nye standarder for personlig salgsperformance, og standarden i Lyngby butikken har på mange måder løftet hele kædens performance gennem Thomas' ledelsesstil og teamets resultater.
 
KIM KANSTRUP
 
Se Kim Kanstrups præsentation / VIDEO
Kim Kanstrup er indstillet af souschef Nanna Rasmussen blandt andet fordi SuperBrugsen, Hvalsø fremstår som et eksempel på, at moderne detailhandel kan kombineres med respekt for miljø og mennesker.


Udpluk af alle Kims tiltag er blandt andet:
En aftale med Lejre Kommune, der indebærer at butikken kan have op til 4 borgere i praktik på samme tid.
SuperBrugsen giver støtte til at etablere et forsøg med elbiler i kommunen, hvor det er planen, at et antal familier skal have muligheden for at køre i en elbil i tre måneder.
Butikken blev sidste år Svanemærket som det andet supermarked i Danmark. Svanemærkning er det synlige bevis for, at der arbejdes intenst med minimering af miljøbelastning og for at blive Svanemærket er det nødvendigt at opfylde en række strenge krav indenfor energiforbrug, affaldssortering, affaldsgenerering, sortiment, transport og leverancer.


Som et af de få supermarkeder i Danmark opskærer slagteren økologisk kød og butikken er det eneste supermarked i Danmark med kombinationen af Svanemærkning og denne opskæring.


SuperBrugsen i Hvalsø er den første butik på Sjælland, der kan levere dagligvarer, som er bestilt på nettet til lidt over 100.000 husstande på Midtsjælland - direkte på køkkenbordet.


Kim har i flere år arbejdet med planerne for en re-vitalisering af bymidten i Hvalsø med henblik på at opføre et bycenter. Grundene blev købt og første etape er færdiggjort med indflytning af Fakta i et nyt lejemål.


Arbejdstitlen "Hvalsø på landkortet" er et klart mål i forhold til at markere sig på et stærkt konkurrerende marked og sikre, at Hvalsø by ikke ender som en lang række andre mindre stationsbyer - tomme for butikker.


Initiativet med etablering af et butikscenter vil sikre en bæredygtig udvikling af især udvalgsvarebutikker i Lejre kommune.
Kim har derudover gennem årene uddannet adskillige ledere i Coops leder trainee program.
 
LIDA FLYVHOLM
 
Se Lida Flyvholms præsentation / VIDEO


Lida Flyvholm er indstillet af indehaver Henrik Gundtoft blandt andet fordi Lida hver eneste dag udviser en bemærkelsesværdig og særlig initiativrig arbejdsindsats i butikken, som blandt andet har resulteret i en direkte målbar omsætningsfremgang på mere end 50 %.


Lida har passion for butikken og de brands, der arbejdes med og der udøves konstant en aktiv merchandise i form af løbende ændringer af butikkens udtryk, herunder vareoplæg og vinduesdekoration.


Lida tager initiativ til afholdelse af forskellige kurser for medarbejderne i produktkendskab, service, merchandise og salg, og Lida har skabt et særdeles højt serviceniveau i butikken og et positivt arbejdsklima.


Der er også taget initiativ til at oprette en eksklusiv website med tilhørende kundeklub, hvor medlemmer fra både ind- og udland trofast deltager i diverse arrangementer.


Der er skabt en spændende butik med et stærkt mix af internationale og eksklusive brands, som ikke ses mange steder i landet, og hvor der samtidig er en personlig og hyggelig atmosfære, og hvor kunderne føler sig hjemme.
Lida siger selv, at der er en rød tråd i alt hvad de foretager sig i ROOM4, som har resulteret i en trofast og glad kundegruppe.
 
NIKOLAJ SPICKER
 
Se Nikolaj Spickers præsentation / VIDEO


Nikolaj Spicker er indstilles af distriktschef Mikael Jensen blandt andet fordi han har et bemærkelsesværdigt engagement, som gør at alle omkring ham ligeledes engagerer sig lige så meget.


Nikolaj er meget idérig og kreativ i sit daglige arbejde og har fingeren på pulsen inden for detailhandlens udvikling. Eksempelvis har Nikolaj tegnet en ny type vinafdeling, som blev brugt ved åbningen i Glamsbjerg sammen med en ny type hyldeforkanter til de forskellige vine, som han havde opsnuset på en ferietur til England.


Nikolaj har holdt julebanko i butikken, hvor unge som ældre samledes rundt ved køle- og frysediske. Faktisk var hele butikken fyldt med glade kunder, som kom for at vinde nogle af alle de fine præmier og ikke mindst nyde hinandens selskab.


I forbindelse med åbningen af Glamsbjerg har Nikolaj slået ABC Lavpris fast på Fyn med syvtommer søm ved at holde en høj standard i butikken kombineret med Nikolajs adfærd og initiativer. Nikolaj var med fra første spadestik og gennem hele processen og var til stede dag og nat - helt bogstavelig, fordi han sov på sin arbejdsplads den første måned.


Nikolaj er generelt bare nytænkende, arbejdsom, markedsbevidst og så oser han af overskud.
I din indstilling står der afslutningsvis: "Nikolaj er klart en af fortalerne for ny teknologi, hvilket mange gange gør, at vi - en til tider gammeldags kæde - får et skub i en mere moderne retning".


Nikolaj er fremtidens mand i dansk detailhandel og hans tilstedeværelse og nysgerrige sind - sammenholdt med hans mange projekter og idéer -  skaber en stor værdi for os som kæde.

DUBAI I VERDENSKLASSE

Turen til Dubai blev afholdt den 24. - 30. september 2011.
Deltagerne skrev under turen løbende indlæg med udgangspunkt i deres oplevelser. Se de mange spændende indlæg og få indsigt i de tendenser der rører sig, med deltagernes øjne. Se deltagernes Blog her.
Har du en iPad kan du også hente App'en Tuborgfondets Retail Award. Her kan du læse mere om turen, deltagerne og se udsnit af deltagernes blogindlæg.

VINDERNE 2011
Vinderne blev kåret ved en festlig ceremoni i Carlsbergs Akademi - tidligere Æresbolig fredag den 10. juni 2011 og præsenteres her sammen med underdirektør Peter Moe Rasmussen (til venstre i billedet).
 
Ulrik Larsen
Axel Kaufmann - bl.a. for hans arbejde med opbygning af internethandel og koncernens webkoncept.
 
Mark Rosenlund Jeppesen
Føtex Århus - bl.a. for hans engagement og gåpåmod i forbindelse med udviklingen af Gourmetaftener.
 
Claus Christiansen
Bilka Hundige - bl.a. for hans involvering i og ansvar for Bilkas CSR-strategi, der har som mål at opføre to sundhedsklinikker i Malawi.
 
Uffe Danielsen
Dalgaard Super Marked - modtog specialprisen 'Fødevaremekka' - bl.a. for at have medvirket til at skabe et fantastisk fødevaremekka i Nordsjælland i form af utraditionelle tiltag inden for detailhandel.
 
Rasmus Vejbæk-Zerr
SuperBest Hellerup - bl.a. for hans unikke evne til at genopfinde og nytænke butikken. Rasmus har også afskaffet kassekøerne.
 
Anders Ravn
Irma Ordrupvej - bl.a. for hans involverende og passionerede ledelsesstil, der af Irma bliver brugt som 'Best Practice'.
 
Anne Wejlemand
Irma Nørreport - bl.a. for hendes bemærkelsesværdige resultater i en af de travleste Irma-butikker. Anne tænker nyt og ser muligheder.

ULRIK LARSEN
 
 
Ulrik Larsen fra Axel Kaufmann ApS er indstillet af HR konsulent Helle Faurholt til Tuborgfondets Retail Award, blandt andet fordi han gennem de seneste år har udvist et enestående engagement i udviklingen af Axel Kaufmanns forretningsområder.

Ulrik startede, sideløbende med arbejdet i butikken i Århus, opbygningen af internethandel og har været drivkraften bag opbygningen af hele webkonceptet i koncernen, og Ulrik er i dag øverste chef for webshoppen for de fire kæder i koncernen.

Ulrik har udvist fantastisk stort initiativ i forbindelse med udviklingen af hele konceptet og etablering af bl.a kundeklubber og events. Senest er Ulrik primus motor i udviklingen af koncernens Multi Channel Strategi, hvor brands, produkter og intelligent udnyttelse af kundeinformationer sammenkobler den fysiske og den virtuelle butik.

Ulrik brænder for detailbranchen og har stort fokus på kundeservice og kunderelationer og tænker hele tiden nyt i forhold til udviklingen og har desuden fingeren på pulsen og ser nye muligheder.

Gennem events, kundeklub og web shops har Ulriks tiltag været med til at øge profileringen og skabt fokus på de forskellige kæder i Kaufmann.

RASMUS VEJBÆK-ZERR
 
Rasmus Vejbæk-Zerr fra SuperBest i Hellerup er indstillet af HR direktør Allan Nielsen fra Dagrofa blandt andet på grund af hans unikke evne til at genopfinde og nytænke butikken. Med en stribe tiltag har Rasmus formået at gøre shoppingoplevelsen i SuperBest Hellerup til noget ganske særligt. En oplevelse som kunderne gerne kommer langvejs fra for at opleve.

Opskriften er blandt andet godt købmandsskab, fokus på kvalitet og viljen til at give kunderne noget særligt og bedre end det, der fandtes i forvejen - eksempelvis da sushitrenden var på sit højeste, ansatte Rasmus en sushikok, der nu står og tilbereder frisk sushi efter kundens ønsker, så kunden ikke får færdiglavet sushi i plasticbakker.

Rasmus har også afskaffet kassekøerne og markedsført det overfor de travle kunder. Som den første butik i Danmark sørgede Rasmus også for, at kunderne via en automat kunne få friskpresset juice, inden det blev mere almindeligt.

Under finanskrisen valgte Rasmus en anderledes og mere offensiv strategi end resten af branchen. Han fastholdt butikkens høje standarder, holdt fast i profilannoncerne og udvidede butikkens kerneområder - vin, fisk og delikatesse. Selv om det kostede en del på bundlinjen i et par år, har butikken alle årene formået at vækste deres omsætning, og er i dag kommet styrket ud af finanskrisen. Ligeledes har Rasmus afprøvet forskellige muligheder inden for bemanding, så afdelingerne nu har det ønskede serviceniveau.

MARK ROSENLUND JEPPESEN
 
Mark Jeppesen fra Føtex Food i Århus er indstillet af Salgs- og Marketingdirektør Niels Sterndorff, blandt andet fordi Mark har vist stort engagement og gåpåmod og været medvirkende til, at konceptet er blevet en stor succes. Mark er også løbende med til at spotte nye varer, så det sikres, at kæden hele tiden fornyr sig.
Mark har medvirket til indførelse af flere specialvarer, som kun fås i Føtex Food, for eksempel specialmel, som males på stedet, specielle gourmetvarer, pizzaer, bagerprodukter og mange andre varer.

Han har også med stor succes afholdt gourmetaftener for kunderne, hvor der var mulighed for at smage på udvalget, og disse Gourmetaftener har sørget for endnu flere faste kunder. Gourmetaftener er efter inspiration fra Marks idé nu også bredt ud til de øvrige Føtex Food varehuse med stor succes.

Føtex Food Guldsmedgade blev i 2010 kåret som Danmarks Sundeste Supermarked i Århus-området, og Varehuset er også kåret som byens bedste "scorested" blandt de mange studerende i byen.

ANDERS RAVN
 
Anders Ravn fra Irma, Ordrupvej er indstillet af HR konsulent Emil Ejlersen, blandt andet fordi han er et foregangsbillede i Irma for god ledelse især i form af en usædvanlig involverende og passioneret ledelsesstil, og Irma bruger Anders' ledelsesfacon som "Best Practice".
Elise Brøchner - kommende koncerndirektør i Coop udtaler: "Anders lægger meget vægt på at være en rollemodel over for sit personale mht. fokus på resultater, et godt samarbejde og en respektfuld omgang med hinanden."
I indstillingen er der derudover en del udtalelser om Anders fra blandt andre distriktschef Søren Jessen, HR-chef Margit Marell og kolleger, der alle entydigt beskriver og roser Anders med vendinger som:


• Med sin holistiske ledelsesstil skaber Anders succes.
• Butikkens fantastiske udvikling over årene, skyldes ene og alene Anders' ledelse der gennemsyrer butikken. Markant fokus på medarbejdertrivsel og udvikling har, sammenholdt med at Anders er en fantastisk rollemodel, gjort Irma, Ordrupvej til en ekstremt velfungerende butik, hvor alle medarbejdere konstant yder deres bedste.
• Anders har turdet satse stort på økologi med det resultat, at butikken er den af COOP's butikker, der omsatte flest økologiske varer i kr. i 2010.
• Anders har også satset på konceptet omkring delikatesse og der sælges 400 - 600 stk. smørrebrød om dagen og Facebook har en fanklub af "Irma Ordrups frikadeller".
• Anders har fingeren på pulsen, skaber nye tiltag som efterfølgende er ført ud i alle kædens butikker.
Anders selv siger blandt andet: "Min ledelsesstil er dynamisk. Jeg tror på at mit humør og min energi påvirker mit personale positivt, og jeg er mig dette ekstremt bevidst. Jeg cykler til arbejde hver dag. Det holder både min krop og mit humør i topform. Når jeg kommer til butikken, er det første jeg gør, at gribe mikrofonen til butikkens samtaleanlæg, og fortæller om bilkøerne i Hellerup. Hvis køerne er lange bliver det en god dag, for så er der gang i Danmark, og rigtigt mange bilister skal forbi min butik på vejen hjem = salg. Hvis der har været stille på vejene fortrækker jeg at snakke om solen, eller snedriverne jeg har forceret. Dagen er skudt i gang, alle ved, jeg er mødt, og at humøret sædvanen tro er i top."

CLAUS CHRISTIANSEN
 
Claus Christiansen fra Bilka, Hundige og nu i Kolding er indstillet af direktør Henrik Libak blandt andet fordi Claus er tovholder for Bilkas CSR strategi, der har som mål at opføre 2 sundhedsklinikker i Malawi, hvilket betyder at der skal fremskaffes i alt 6,8 mio. kr. gennem forskellige tiltag, som inddrager kunder, medarbejdere og leverandører i Bilka. Indsatsen styres af Claus sammen med Folkekirkens Nødhjælp, som står for den praktiske del med opførelsen af de 2 sundhedsklinikker.


Claus har som varehuschef i Bilka gennem mere end 20 år vist flotte resultater både på det rent købmandsmæssige plan men også på HR siden, og Claus har været med til at udvikle nye ledere til virksomheden.


Claus kan bedst beskrives som købmand med stort K, selv om han i virkeligheden er uddannet som butiksslagter og er startet ved skærebordet i Bilkas egen slagterafdeling.


Claus har gennem tiden været med i mange projekter - eksempelvis:
• Claus var med til at implementere Bilkas serviceværdier: Hurtigt, høfligt, trygt og troværdigt
• Claus var med til at udvikle og afprøve "Frisk fisk" i Bilka
Claus har nu ansvaret for implementeringen af Bilkas CSR indsats med det formål at placere Bilka markant i forbrugernes bevidsthed som en virksomhed, der tager ansvar også for indsatsområder, som ikke i sig selv giver afkast, men i stedet giver høj troværdighed og image.

ANNE WEJLEMAND
 
 
Anne Wejlemand fra Irma, Nørreport er indstillet af HR konsulent Emil Ejlersen blandt andet fordi Anne på fremragende vis har skabt bemærkelsesværdige resultater i en af Irmas mest travle butikker Irma Nørreport. Anne er også blevet oplæringsansvarlig i Irma og uddanner nye ledere, fordi Anne er en god rollemodel.


I indstillingen af Anne er der nogle udtalelser fra blandt andre kolleger og HR Chef i Irma Margit Marell, der alle beskriver og roser Annes lederevner.
"Anne tror på sig selv og sætter handling bag "ord".  Hun tænker nyt og ser muligheder og brænder rigtig meget for Irma og vores koncept og hun er med til at præge og påvirke retningen og er også en god forgangskvinde for de øvrige kvinder i kæden" - er en af de mange udtalelser.
I forbindelse med en studietur til supermarkeder i New York fik Anne idéen om at udvikle et "frugt-pose" koncept, fordi man i New York kan man købe færdigpakkede papirsposer med blandet frisk frugt. Dette koncept noterede Anne sig og testede det i butikken ved at lave en udstilling i nærheden af udgangskasserne med blandet frugt i papirsposer til en 20 kr. stykket - og solgte ca. 50 poser om dagen i testperioden, som var 14 dage. Poserne har også været brugt med stor succes til andet indhold.


I dag er "Annes Frugt poser" ved at blive produceret af marketing-afdelingen i flot Irma design og udbredes snart til alle Irma-butikker - et fantastisk godt eksempel på Best Practice.

UFFE DANIELSEN
 
Uffe Danielsen fra Dalgaard Super Marked, Hørsholm er indstillet af Købmand Lisbeth Dalgaard, blandt andet fordi Uffe er en engageret og dynamisk ledertype, som har medvirket til at skabe et fantastisk fødevaremekka i Nordsjælland i form af utraditionelle tiltag inden for detailhandel. Eksempelvis har Uffe stået i spidsen for gennemførelse af Sanse-Samling hver fredag med minimum 5 smagninger, som har gjort butikken til især børnefamiliers foretrukne indkøbssted om fredagen, som også smitter af på de øvrige dage.


Uffe har også stået i spidsen for særlige nye tiltag med henblik på mersalg, som har skabt en kultur i virksomheden, der nu gennemsyrer alle medarbejdernes adfærd.


Uffe har eminente evner til at inspirere medarbejdere på alle niveauer og til at skabe god stemning for gæsterne, som de kaldes. Han følger løbende med i udviklingen inden for detailhandlen såvel nationalt som internationalt og udvikler sortimentet, så det matcher kundernes forventninger. Uffe deltager også som dommer i forskellige arrangementer lige som han deltager i et projekt vedrørende madspild i forbindelse med Fødevareministeriet.

Uffe sendte en rapport fra Arbejdstilsynet efter indstillingen, og komiteen kontaktede Arbejdstilsynet, som har følgende bemærkninger til den flotte rapport fra Dalgaard Super Marked:

"At Dalgaard Supermarked opnår en grøn smiley ved Arbejdstilsynets screening må ses som et rigtig fint resultat.

Det skal ses i lyset af, at Arbejdstilsynet generelt finder en del problemer i supermarkederne, typisk i forbindelse med såkaldt manuel håndtering, dvs. tunge løft, træk og skub.

Således er det aktuelt kun 141 ud af i alt 845 supermarkeder, der på Arbejdstilsynets hjemmeside har en grøn smiley. Det vil sige, at færre end 17 % af supermarkederne pt. har en grøn smiley som nu Dalgaard Supermarked."