Vinderne af Danish Retail Award 2017

I 2017 uddelte ZBC en Danish Retail Award i samarbejde med Dansk Erhverv, ZBC Detailgruppen og Dansk Handelsblad.

Turen går til Hong Kong

Få en fornemmelse af, hvad der ventede vinderne i Hong Kong, ved at se videoen. I 2016 sendte ZBC 3 prisvindere til Dubai, og i 2017 fik vinderne en tur til Hong Kong – guidet af ZBC Detailgruppen. Prisen skal skabe rum for og vise, at branchen er interessant med et utal af muligheder for at gøre karriere, og vi tror på, at prisen kan skabe synlighed om vindernes resultater og inspirere andre.

Der var rigtig mange virkelig kvalificerede blandt de indstillede, og her kan du se en præsentation af de 4 af de 7 nominerede, som desværre ikke fik prisen dette år.

 

Vinderne 2017

Prisoverrækkelsen fandt sted den 6. oktober 2017 på Børsen i forbindelse med uddelingen af Detailhandlens Fagprøvepris 2017.
 
Peter Egebæk
MENY, Kalundborg - er blandt andet indstillet, fordi Peter er en passioneret, innovativ købmand og en karismatisk leder, der ved en ekstraordinær indsats har tredoblet omsætningen siden 2015.
 
Anders Olsen
IKEA, Taastrup - er blandt andet indstillet, fordi Anders er en meget dygtig varehuschef. Anders har sammen med sit team skabt nye tiltag – ikke alene til fordel for varehuset, men også for IKEA Danmark.
 
Klaus Slotsager
Føtex, Rosengårdscenteret - er blandt andet indstillet, fordi Klaus brænder for varehuset og for resultaterne, men aldrig uden at mennesket er i fokus. I et marked hvor det til tider kan være svært at finde medarbejdere og ledere, er det aldrig en udfordring i Føtex, Rosengårdcenteret.

Se præsentation af årets tre vindere herunder:

Vinderne af Danish Retail Award 2017

Peter Egebæk

Peter er en passioneret, innovativ købmand og en karismatisk leder. Peter vandt også prisen som ”Årets Købmand i 2016”. En pris som uddeles i MENY, hvor kunderne stemmer på MENYs fælles Facebook side.
Som resultat af en trendspottende købmand er der etableret et lokalt samarbejde med Mejnerts Mølle, der dyrker alt korn i nærheden, og butikken bruger kornet som en aktiv del i butikkens eget bageri.
Peters passion for mad ses i den ny-moderniserede butik. Alle butikselementer forenes i et væld af måltidsløsninger, som kunden møder i alt fra inspirerende sammensatte ”to heat” løsninger til det personligt udvalgte måltid - sammensat af butikkens medarbejdere.
Komiteen har blandt andet lagt vægt på, at en ekstraordinær indsats har resulteret i en 3-doblet omsætning, siden Peter overtog Eurospar Kalundborg i 2015. Og det er opnået med de eksisterende medarbejdere, hvilket beviser, hvad god ledelse gør ved medarbejdere.

Anders Olsen

I et varehus af IKEA Taastrups størrelse kræver det hele tiden nytænkning i små og store løsninger, og det mestrer Anders.
Anders er en meget dygtig varehuschef, og Anders og hans team har skabt nye tiltag – ikke alene til fordel for varehuset, men også for IKEA Danmark.
Komiteen har derudover lagt vægt på, at hele forretningsgangen er tænkt igennem og forbedret for at opnå bedre resultater – og det er lykkedes. 
Anders har løftet IKEA Restauranten til et nyt niveau med nytænkning, nyt layout, eget bageri, "Swedish food marked" og meget mere. Anders har også været et stort drive i en total kundetransport forandring og været primus motor i forbindelse med nye transportaftaler med Grønland og Færøerne og har sendt medarbejdere til Færøerne - for at møde kunderne direkte.
IKEA Taastrup har givet inspiration til de øvrige varehuse til at forbedre sig i den daglige drift og resultater. Varehuset er bedre end øvrige varehuse på indtjening gennem et forstærket resultat af de mange tiltag.

Klaus Slotsager

Klaus brænder for varehuset og for resultaterne, men aldrig uden at mennesket er i fokus. I et marked hvor det til tider kan være svært at finde medarbejdere og ledere, er det aldrig en udfordring i Føtex, Rosengårdcenteret. Medarbejderne fra andre huse ved godt, at hos Klaus bliver der kigget på ens udvikling, og hans passion for at drive huset smitter af på hele flokken.
Komiteen har derudover lagt vægt på Klaus´ ændringer i varehuset, hvor han i 2016 har investeret mange lønkroner og ressourcer i frugt- og grøntafdelingen for at løfte niveauet, og det har været en særdeles god Business Case, hvor omsætningen er løftet betragteligt, og det er bundlinjen også. Klaus kører også med en anderledes ledergruppe, som på den lange bane giver stærke ledere med mange kompetencer i de forskellige fagområder - til glæde for resten af kæden.


Klaus har siden åbningen af Rosengårdcenteret haft en opadgående vækst hvert eneste år. Kundeantallet stiger år for år, og omsætningen stiger betydeligt i et marked, som ellers er meget presset. Samtidig er der styr på øvrige omkostninger, så huset bidrager stærkt til resten af kæden.