Vinderne af Danish Retail Award 2013

Læs mere om vinderne.

Turen går til Singapore

Vinderne blev kåret ved en festlig ceremoni i Carlsbergs Akademi - tidligere Æresbolig torsdag den 20. juni 2013.

Prisen blev givet til de seks mest entusiastiske og forandringsskabende butikschefer/varehuschefer, som er indstillet af deres virksomhed. For at komme i betragtning skal deltagerne have passion for detail og have vist ekstraordinære og synlige resultater inden for nytænkning i butikken - eksempelvis inden for CSR, miljø, uddannelse, trends, teknologi eller lignende.

Prisen i 2013 var en studietur til Singapore den 28. september - 5. oktober med alt betalt for at opleve detailhandel i verdensklasse - guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.

Som en del af prisen fik deltagerne også den nyeste iPad, som blandt andet skulle bruges på turen.

 

 

Vinderne 2013 kort fortalt

Arne Sørensen
Varehusdirektør i Kvickly, Odder - blandt andet fordi Arne gennem sit virke gør en afgørende forskel i Kvickly kæden i almindelighed og Kvickly Odder i særdeleshed.
  
Michael Abild-Jensen
Michael Abild-Jensen er indstillet af HR Chef Peter Mikkelsen blandt andet fordi Michael har en enestående måde at udføre ledelse på, samtidig med at Michael "har et unikt gen omkring medarbejderpleje".

Morten Olsen
Købmand i Superbest, Karlslunde -blandt andet for hans evne til at drive Danmarks mest moderne supermarked og samtidig holde fast i den nære, lokale oplevelse, hvor kunderne er på fornavn med deres købmand.

 
Mads Nybo
Varehuschef i Bilka, Holstebro -blandt andet fordi Mads har effektiviseret driften af varehuset, samtidig med at han har opnået en høj agtelse og kædens bedste resultat i den interne trivselsundersøgelse.

 
Carina Rudolfsson
Butikschef i The Body Shop, Strøget -blandt andet fordi Carina er et stjerneeksempel på en butikschef, som med passion, engagement, nytænkning og energi er rollemodel for unge ledere i detailhandlen.


Peter Lykke
Varehuschef i Kvickly, Sundby - blandt andet fordi Peter er en passioneret leder for husets ca. 160 medarbejdere. Varehuset er præget af en god stemning, stærk korpsånd og oser af vinderkultur.

 Se præsentation af årets vindere herunder:

Arne Sørensen

Arne Sørensen er indstillet af driftsrådgiver Peter Sohn blandt andet fordi Arne gennem sit virke gør en afgørende forskel i Kvickly kæden i almindelighed og Kvickly Odder i særdeleshed. Hans idérigdom og klare målsætninger gør ham til den førende aktør på markedet.

Arne er en ildsjæl og en købmand, der formår at skabe unikke resultater gennem passioneret lederskab og har samtidig et ekstremt fokus på kundernes ønsker og behov.

Innovationen kommer til udtryk gennem en konstant strøm af nye aktiviteter i varehuset. Et eksempel er "Danmarks største vinsalg", som trækker kunder til langt uden for varehusets normale markedsområde.

Senest har Arne og hans medarbejdere udviklet et nyt koncept inden for take away med pizza (efter egen opskrift) og nu også med sushi, der laves, mens kunderne ser på.

Arne har i perioden 2010 - 2012 næsten fordoblet resultatet, trods konkurrence og økonomisk tilbageholdenhed fra forbrugerne.

Kvickly som kæde nyder også godt af Arnes personlighed og viden, blandt andet fordi Arne sidder i Kvicklys Kæderåd, hvor mange idéer fødes - ofte med Arne som indpisker.

Michael Abild-Jensen

Michael Abild-Jensen er indstillet af HR Chef Peter Mikkelsen blandt andet fordi Michael har en enestående måde at udføre ledelse på, samtidig med at Michael …"har et unikt gen omkring medarbejderpleje".

Medarbejderne beskriver blandt andet Michael som: Meget struktureret, målrettet, motiverende, konstruktiv, involverende, givende, stor faglig viden og med ekstremt kundefokus.

Michael  er meget engageret i sine medarbejdere og sætter en ære i, at medarbejderne møder glade på arbejde, og det er vigtigt for ham, at de har det godt. Hvis ikke det fungerer privat for dem, så fungerer det heller ikke på arbejde.

Michael er altid åben for nye idéer og forstår selv at omsætte dem til noget, som han kan bruge i sin egen butik.

Michaels ledelsesform har også været medvirkende til, at resultaterne for butikken er øget betydeligt, og derudover er Michael foregangsmand for CSR i Fona.

Morten Olsen

Morten Olsen er indstillet af HR direktør Allan Nielsen blandt andet for hans evne til at drive Danmarks mest moderne supermarked og samtidig holde fast i den nære, lokale oplevelse, hvor kunderne er på fornavn med deres købmand.

SuperBest i Karlslunde åbnede i 2012 og er bygget op helt fra bunden, hvor Morten fra starten var med til at udarbejde planerne for butikken, og det har udmøntet sig i en butik med et noget anderledes set up, end man normalt ser. Supermarkedet er så at sige vendt rundt, så hele ferskvareområdet, slagter, fisk og bageri ligger i front. På den måde kan kunden købe kød og grøntsager med det samme frem for at skulle tilbage til grøntafdelingen.

De åbne slagter- bager- og fiskeafdelinger skaber - sammen de nedsænkede lofter - en torvestemning, som er med til at forstærke indtrykket af at handle lokalt - akkurat som man gjorde i de "gode gamle dage".

Butikken fører også et stort udvalg af specielle varer, og Morten har derudover valgt at sætte fokus på både glutenfrie og sukkerfrie produkter, hvilket har betydet, at SuperBest i Karlslunde anbefales på mange hjemmesider for allergikere.

Mads Nybo

Mads Nybo er indstillet af direktør Mark H. Nielsen blandt andet fordi Mads har effektiviseret driften af varehuset, samtidig med at han har opnået en høj agtelse og kædens bedste resultat i den interne trivselsundersøgelse.

Derudover har Mads motiveret personalet, så de endnu mere har lyst til at yde kunderne den bedste og mest effektive service, samtidig med at butikkens standard er højnet.

I forbindelse med projekt "Service i Bilka" har Mads indført et "Service kørekort", som er udleveret til alle medarbejdere.  Der er også indført en "Servicedag", hvor medarbejderne - med forskellige aktiviteter - yder service udover det almindelige - for eksempel modeeksperter i textilafdelingen eller servering ved bordene i Bistroen.

Disse og mange andre tiltag har betydet, at kunderne er blevet mødt med et motiveret og entusiastisk personale, der har givet en optimal købsoplevelse, og som samtidig har haft en positiv effekt på butikkens resultat.

Initiativerne har også været til inspiration for de øvrige varehuse i kæden med henblik på at yde kunderne den bedst mulige service og bevare motivationen hos medarbejderne.

Carina Rudolfsson

Carina Rudolfsson er indstillet af Nina Juul, Head of Retail (The Body Shop) blandt andet fordi Carina er et stjerneeksempel på en butikschef, som med passion, engagement, nytænkning og energi er rollemodel for unge ledere i detailhandlen.

Carina har med stormskridt fremdrevet synlige resultater, og med hendes utrættelige entusiasme og passionerede adfærd udfordrer og inspirerer hun både eget team, kolleger og ledelsen.

Carina er også aktivt involveret i CSR kampagner og teamet er ligeledes ind imellem involveret i frivilligt arbejde. De har blandt andet samlet skrald for Danmarks Naturfredningsforening, indsamlet til Kræftens Bekæmpelse og har et samarbejde med et julemærkehjem.

Som nytænkende tiltag er eksempelvis konfirmand makeup-aftener, at tage butikken "udenfor" samt at promovere firmaets værdier kreativt. Eksempelvis i marts måned, hvor The Body Shop fejrede EU forbud mod dyreforsøg, var Carina ikke bleg for at hoppe i et kaninkostume og dele gulerødder og flyers ud for at skabe interesse.

Carina har et drive udover det sædvanlige og på spørgsmålet om hendes motivation og årsag til succes svarer Carina blandt andet: "Som leder af The Body Shop på Strøget har det været vigtigt for mig, at butikken ikke kun er drevet af mig, men af os alle i teamet. Min tid i butikken er ikke et job, det er min passion. Jeg elsker at arbejde med mit team, at drive vores butik og fighte for at opnå endnu bedre resultater - hver dag!".

Peter Lykke

Peter Lykke er indstillet af salgsdirektør Anders Riber blandt andet fordi Peter er en passioneret leder for husets ca. 160 medarbejdere. Varehuset er præget af en god stemning, stærk korpsånd og oser af vinderkultur, samtidig med at varehuset altid fremstår med en høj standard og nye kundeaktiviteter.

Peter er en udpræget holdspiller med en passion for kunder og detail, der er naturligt smittende. Derfor er Peter mentor for nye varehuschefer i regionen, og Kvickly, Sundby er det varehus, der bidrager med den bedste medarbejderudvikling til glæde for medarbejderne og kæden.

Kvickly Sundby har - med Peters ledelse i front - fungeret som best practise på CSR området: Reduktion af madspild, og Peter har selv taget initiativ til at hjælpe øvrige varehuse med at sætte fokus på området.

Peter fungerer også som ERFA kaptajn på forskellige områder - eksempelvis "Kunden er kongen", hvor Peter har sat nye standarder i forhold til at inddrage alle medarbejdere i jagten på bedst mulige kundeservice.

Peter er ligeledes nytænkende og kreativ på det faglige og har i den forbindelse udviklet et struktureret forløb med en "PDA scanner", som har sat overliggeren for faktuelt drevet købmandsskab i kæden.