Vinderne af Danish Retail Award 2014

Læs mere om vinderne.

Turen går til Shanghai

Vinderne blev kåret ved en festlig ceremoni i Carlsbergs Akademi - tidligere Æresbolig torsdag den 19. juni 2014. Kåringen fandt sted på Detailhandlens Lederdag, som er en begivenhed kun for topledere i dansk detailhandel.

Prisen er givet til de seks mest entusiastiske og forandringsskabende butikschefer/varehuschefer, som er indstillet af deres virksomhed. For at komme i betragtning skal deltagerne have passion for detail og have vist ekstraordinære og synlige resultater inden for nytænkning i butikken - eksempelvis inden for CSR, miljø, uddannelse, trends, teknologi eller lignende.

Prisen i 2014 er en studietur til Shanghai den 4.-10. oktober 2014 med alt betalt for at opleve detailhandel i verdensklasse - guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.

Som en del af prisen får deltagerne også den nyeste iPad, som blandt andet skal bruges på turen.

 

 

Vinderne 2014 kort fortalt

Mads kristensen
Ikea, Gentofte - blandt andet fordi Mads gennem de sidste par år har udviklet varehuset på mange områder. Mads arbejder målrettet, konstruktivt, involverende og struktureret med kundefokus og ser altid muligheder frem for begrænsninger
 
Frank Hoffmann
Mr Hoff, Tønder - blandt andet fordi Frank ikke kun sælger tøj, men også oplevelser. Da Frank overtog sin nuværende butik i 2013 ville han lave en butik, hvor man havde lyst til at handle tøj, og hvor kunderne havde lyst til at blive, ikke kun for tøjets skyld, men pga. atmosfæren.
 
Anders Hess Christoffersen
Fona, Ryesgade, Århus -  blandt andet fordi Anders gør en kæmpe forskel i dansk detailhandel.

Henrik Svanhede
SuperBest, Hjørring - blandt andet fordi Henrik med sin passion og sans for nytænkning har vist, at et højprofil supermarked sagtens kan drives i "udkants-Danmark".

 
Christine Krogh Mortensen
KIWI, Auning - er indstillet blandt andet for hendes evne til at skabe god trivsel, og med Christine som butikschef har butikken de senere år vundet flere priser og er derudover blevet kåret til årets arbejdsplads for unge på Djursland.

 
Carsten Bülow
Irma, Valby Langgade 46-48 - er indstillet blandt andet for hans eminente ledelsesstil, der har skabt resultater udover det sædvanlige.

 Se præsentation af årets vindere herunder:

Mads Kristensen

Mads Kristensen er indstillet fordi han gennem de sidste par år blandt andet har udviklet varehuset på mange områder. Mads arbejder målrettet, konstruktivt, involverende og struktureret med kundefokus og ser altid muligheder frem for begrænsninger.

Mads har udviklet et træningsspil til medarbejderne, som har øget kundetilfredsheden på de vigtigste nøgleområder. Mads har desuden indført en møbeltaxa, så cyklende kunder kan blive kørt hjem sammen med deres varer.

Mads har derudover skabt et nyt værktøj for kundetilfredshed, som bruges aktivt i hele varehuset, og det er besluttet, at dette værktøj skal anvendes i alle danske varehuse, samtidig med at 12 IKEA lande er interesseret.

Frank Hoffmann

Frank Hoffmann er blandt andet indstillet, fordi han ikke kun sælger tøj, men også oplevelser. Da Frank overtog sin nuværende butik i 2013 ville han lave en butik, hvor man havde lyst til at handle tøj, og hvor kunderne havde lyst til at blive, ikke kun for tøjets skyld, men fordi der skulle være masser af atmosfære. Butikken er i 2 etager og 1. salen sælger næsten lige så meget som stueetagen, og indekstallene - ja de taler for sig selv.

Frank har bygget sin butik op omkring 3 ting: Tryghed, Nærvær og Ydmyghed.

"Tryghed er en altafgørende faktor, fordi vores kunder skal vide, at vi er klar til at give det lille ekstra. Det er her, vi kan gøre en forskel. Nærvær - Ingen kunder tages for givet og vi gør vores bedste for, at alle kunder skal føle sig hjemme. Ydmyghed. Kunderne må aldrig gå forgæves hos os - uanset årsag."

Anders Hess Christoffersen

Anders Hess Christoffersen er blandt andet indstillet, fordi han gør en kæmpe forskel i dansk detailhandel. Anders er en unik leder, som formår at skabe et vinderteam, som sikrer at alle kunder møder en gejst og motivation, som sammen med idéerne gør, at butikken konstant ligger i toppen.

Anders har en særlig evne til at motivere sine medarbejdere, som gør, at de hver dag nærmest kappes om at komme først til kunderne, og medarbejderne får desuden hver dag feedback i deres salgsteknik.

"Anders gør en forskel hver dag", udtaler en af medarbejderne.

Anders formår med sit team at skabe fantastiske resultater - kombineret med høj kundeloyalitet, og Fonas ledelse bruger ofte Anders som sparringspartner ved træningsevents og nye tiltag på kædeplan.

Henrik Svanhede

Henrik Svanhede er blandt andet indstillet, fordi Henrik med sin passion og sans for nytænkning har vist, at et højprofil supermarked sagtens kan drives i "udkants-Danmark".

Sammen med sit personale har Henrik lagt "overlæggeren" højt hvad angår kvalitet, oplevelser, nytænkning, medarbejdertrivsel og kundeservice.

Som nytænkende eksempler kan blandt andet nævnes:

Gourmetmiddag i butikken med en 4 retters menu serveret med tilhørende vine - arrangeret på fint opdækkede borde.

Samarbejde med Hjørring Revyen, hvor Henrik har sat sig på én forestilling, hvor over 300 gæster købte billet til revyen sammen med en 3-retters menu tilberedt af butikkens slagter og delikatesse.

Markedsføring i Kristiansand som et nyt initiativ for at tiltrække "mad-turister" fra Norge.

Christine Krogh Mortensen

Christine Krogh Mortensen er blandt andet indstillet for hendes evne til at skabe god trivsel, og med Christine som butikschef har butikken de senere år vundet flere priser og er derudover blevet kåret til årets arbejdsplads for unge på Djursland.

Christine viser igen og igen med stor tydelighed, at der er sammenhæng mellem forretningssucces og arbejdsglæde.

Christine prioriterer altid at have en salgsklar butik og sørger for det gennem holdånd og sammenhold, og Christines evne til at arbejde proaktivt og være på forkant gør det muligt for teamet at arbejde effektivt.

Christine har også foreslået ændringer i Store- og Space Management, som nu implementeres i alle KIWI butikker.

Carsten Bülow

Carsten Bülow er blandt andet  indstillet for hans eminente ledelsesstil, der har skabt resultater udover det sædvanlige.

Især Carstens turn around af Irma, Nordre Fasanvej har sat nye standarder for butiksledelse i både Irma og også hele Coop, hvor Carstens passion for at skabe resultater ved hjælp af struktur, planlægning, målrettethed, teamspirit og synlig ledelse har givet stor genlyd.

Allerede i sin aspiranttid havde Carsten lavet sin første 100 dages plan, og planlægning er nøgleordet for Carsten, og de handlingsplaner han laver bliver effektueret 100%.

"Jeg glemmer ikke, da jeg i 2010 havde Carsten inde til jobsamtale. Carstens energi og passion for at komme til Irma som butikschef var enorm, og inden jobsamtalen havde han på eget initiativ besøgt 32 Irma butikker, som han kunne fortælle detaljeret om", fortæller Emil Ejlersen fra Irma.

Carstens motto i Irma er: "Det skal være sjovt at arbejde i Irma, men vi arbejder ikke for sjov". Det siger meget om Carstens opskrift på succes.