Vinderne af Danish Retail Award 2015

Læs mere om vinderne fra 2015.

Turen går til New York

Prisen i 2015 var en studietur til New York den 4.-10. oktober med alt betalt for at opleve detailhandel i verdensklasse - guidet og supporteret af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.

Som en del af prisen fik deltagerne også den nyeste iPad, som blandt andet blev brugt på turen.

Udvælgelseskomiteen var sammensat af nogle af de største interessenter i dansk detailhandel, ZBC DetailGruppen, Dansk Handelsblad, Retail Institute Scandinavia, Dansk Detail og Dansk Erhverv.

Vinderne oplevede "Detailhandel i verdensklasse" - se et udpluk af, hvad de oplevede her.

Vinderne 2015 kort fortalt

Louise Nielsen
Deichmann Sko (Århus) er indstillet blandt andet fordi Louise er en leder, der forstår at inspirere sine medarbejdere og udvikle dem.
 
Kasper Mellerkær
Føtex, Lautrupcentret er indstillet blandt andet fordi Kasper uddanner og udvikler sit personale, så deres potentiale bliver udnyttet optimalt.
 
Tue Krat Holt
Spejder Sport (Næstved) er indstillet blandt andet fordi Tue gennem en dedikeret indsats har bevist, at en butik hverken behøver at være stor, ligge i en af storbyerne eller have uendelige ressourcer for at kunne være succesfuld eller nyskabende.

Thomas Kamp
Lidl (Thisted) er indstillet blandt andet fordi det for Thomas handler om en ting - at give kunderne en super god oplevelse i sin butik for derigennem at optimere butikkens omsætning.

 
Dorthe Hartmann
Flügger (Skanderborg) er indstillet blandt andet fordi Dorthe er en meget stor inspiration for alle butikker i kæden, og mange af hendes ideer danner skole i kæden. Hun er en meget vellidt rollemodel.

 
Christian Rud Sørensen
Irma (Axelborg) er indstillet blandt andet fordi "Christian leverer Irmas højeste butiksstandard", lige som han også er et forbillede for unge ledere med sin vilje og sit talent.

 

 Se præsentation af årets tre vindere herunder:

Louise Nielsen

Louise er en leder, der forstår at inspirere sine medarbejdere og udvikle dem. Hendes fantastiske indsats har bl.a. resulteret i, at hendes butik er blevet nr. 1 på landsplan, målt på service, mersalg og omsætning.

Louise er en inspirationskilde for sine butikschef kolleger i de øvrige 35 butikker. Hun har ikke bare sat nye højder for, hvad der kan lade sig gøre i hendes butik, men også på landsplan.

Louise vandt prisen for "Article 2", som er plejeprodukter. Ved salgstræningen brugte Louise et lykkehjul, og det produkt, medarbejderen landede på, skulle vedkommende sælge under træningen. Louise har også lavet et glas til hver medarbejder med deres billede på, og hver gang en medarbejder når et mål, kommer der en bold i glasset, og når glasset er fyldt, får medarbejderen en gave.

Louise har gennem sin store indsats formået at skabe et resultat for 2014, der var næsten 8 % bedre end koncernen.

Kasper Mellerkær

Kasper uddanner og udvikler sit personale, så deres potentiale bliver udnyttet optimalt. Han tænker ud af boksen og når ting ikke lykkes, så finder han på alternativer.

Kasper arrangerede for eksempel fastelavn med tøndeslagning for kunderne, og Halloween blev fejret med udklædte medarbejdere og "uhyggeligt telt" for børn og barnlige sjæle.

Første varehus som er startet op med frisklavet Sushi - lige til at tage med hjem.

Har startet op med "onsdags sneglen", som alle 89 varehuse nu kører med som en kæmpe succes.

Har inviteret medarbejdere og familier til grill og legeland i husets varegård.

En medarbejder har taget en kosmetolog uddannelse og står nu hver d. 1. lørdag i måneden og vejleder kunderne.

Kasper finder altid nye måder at gøre tingene på, og sætter mange nye tiltag i gang til glæde for både medarbejdere og kunder.

Tue Krat Holt

Tue har gennem en dedikeret indsats bevist, at en butik hverken behøver at være stor, ligge i en af storbyerne eller have uendelige ressourcer for at kunne være succesfuld eller nyskabende.

Tue har forfulgt og udnyttet mulighederne for at skabe succesfulde "Cross Channel" aktiviteter og har skabt en stærk kundeklub.

Han har modtaget den lokale Cityforenings vandrepokal og er initiativtager til Næstved Outdoor Festival, der samler de lokale friluftsforeninger.

Han afvikler også inspirerende foredrag for kundeklubben om f.eks. Caminovandring og evner at trække naturoplevelser ind i butikken og har givet inspiration til indretning af alle Spejder Sport butikker.

Tue har i en mindre butik med begrænsede ressourcer og kundeunderlag skabt bemærkelsesværdige resultater i forhold til salg, kundeloyalitet og konceptudvikling.

Thomas Kamp

For Thomas handler alt om en ting - at give kunderne en super god oplevelse i sin butik for derigennem at optimere butikkens omsætning.

Lidl er en kæde, som er styret efter en række velafprøvede koncepter, som er testet i hele Europa. Thomas har en helt speciel evne til at udnytte koncepterne og sikre at hans personale også udnytter potentialet i Lidl's koncept. Og som Thomas nogle gange spøger med: "Man må gerne bøje koncepterne lidt for at få dem til at passe til Lidl i Thisted, bare man ikke brækker dem."

Thomas er meget passioneret omkring sit arbejde og stiller store krav til sine omgivelser, til sit personale og til sig selv.

Ved et besøg fra den adm. direktør fik han ved hjælp af gode argumenter, underbygget med nøgletal, overbevist Lidl's ledelse omkring nødvendigheden for at udvide de vigtige ferskvareområder.

Lidl i Thisted har regionens største omsætningsfremgang på 15,5%, som er skabt på baggrund af Thomas' færdigheder og en utrolig fokus på friskvareområder.

Dorthe Hartmann

Dorthe er en meget stor inspiration for alle butikker i kæden, og mange af hendes ideer danner skole i kæden, og hun er en meget vellidt rollemodel.

Dorthe er meget kreativ og ser altid muligheder og har også formået at få sine medarbejderes opfindsomhed til at blomstre, og det udmønter sig i mange nytænkende tiltag. Eksempelvis deltagelse i modeshow med Flügger arbejdstøj og med emballagen for et nyt maleprodukt over armen.

Dorthe lagde i øvrigt ved samme lejlighed invitationer til en Flügger inspirationsaften på alle sæder, og så var deltagelsen til denne også hjemme.

Ved SMUK Festen går 40-50 malere og maler i skoven inden festivalen iført Flügger T-shirts, så de er levende reklamesøjler.

Det er også med afsæt i Dorthes initiativer omkring SMUK Festivalen, at vi i Flügger er begyndt at afholde flere kundearrangementer med brugerbetaling. Dorthe har bevist for os, at kunderne gerne vil betale, når vi laver nogle gode arrangementer.

Christian Rud Sørensen

"Christian leverer Irmas højeste butiksstandard", lige som han også er et forbillede for unge ledere med sin vilje og sit talent.

Christian har en fantastisk evne til at præsentere varerne både i forhold til detaljer og også en masse volumen på en eksklusiv måde, og han giver sig tid til at præsentere varen optimalt. Et eksempel er en vandmelon skåret ud som en blomst.

Varerne må gerne flyttes rundt 2-3 gange om dagen og give mine kunder en ny oplevelse, hver gang de kommer. Vi har vinsmagning hver dag og et åbent køkken midt i butikken, hvor der laves mad til vores kunder, uden at de skal betale for det. De skal blive inspireret, siger Christian.

Christian har tidligere været udvalgt til at deltage på Tuborgfondets ture for unge salgsassistenter, hvor turen gik til London.

Christian var som 23-årig Irmas yngste butikschef for Irma, Valby Langgade, som i 2012 blev "Årets Irma butik". Begrundelsen for kåringen var "nytænkning, innovation og sans for salgsfremmende aktiviteter og omsætning".

Christian har også været med til at udvikle Irmas nye koncept. Han ser nemlig ingen begrænsninger, kun muligheder - samtidig med, at han er risikovillig.