Gå til primært indhold Gå til footer indhold

En halv gris - gratis introforløb for 8. klasse

Sund mad og gode råvarer er i fokus, når vi tager ud med vores fødevarekoncept ''En halv gris''. Praktisk madformidling over to dage.

Gourmetslagtere står bag disken i butik
Gourmetslagter står foran disk i butik med slagtervarer

Gratis introduktionsforløb for 8. klasser

På introduktionskurset ''En halv gris'' introducerer vi eleverne til de mange forskellige fødevareuddannelser, ZBC udbyder. Det gør vi ved at introducere dem for kødets vej til middagsbordet, sund mad og gode råvarer.

Eleverne lærer alt fra hvilket kød, man kan bruge fra en gris, køkkenhygiejne og tilberedningsteknikker. Derudover præsenterer vi også eleverne for årstidens friske, sunde råvarer og bæredygtighed i forbindelse med initiativer på forebyggelse af madspild.

På forløbet lærer eleverne også de enkelte kødstykker på en gris at kende og at tilberede forskellige retter med grisekød. Vi medbringer kalkunkød til elever, der ikke spiser grisekød.

Gourmetslagter laver udskæring

De to dage kan indgå i et længere undervisningsforløb, hvor fag som madkundskab og matematik indgår.

Vi kommer hellere end gerne ud på jeres skole, men I kan også booke forløbet på en af vores adresser. Introduktionsforløbet kan også finde sted på en af ZBC’s lokationer i Roskilde, Slagelse, Ringsted, Næstved eller Vordingborg.

“En halv gris” afholdes som introduktionsforløb for 8. klasser og er derfor gratis. Der betales dog for transport, hvis der er mere end 30 km til skolen.

Hvad skal menuen stå på?

De fem grundsmage har stor betydning for den samlede smagsoplevelse. Dette element besøger vi også på introduktionsforløbet, når eleverne lærer vigtigheden af at smage på maden. Udover kødet er det særligt gode råvarer, krydderier og marinader, der også er i fokus.

Mulighederne er mange, og I er selv med til at bestemme, hvad der skal stå på menuen.

Uanset hvilken menu I vælger, vil der være fokus på håndværket inden for fødevarefaget.

Det sker der på dag 1

På dag 1 af ''En halv gris''-forløbet, kommer vores slagterfaglærer ud på jeres skole med en halv gris, som de skal arbejde med sammen med eleverne.

Eleverne bliver præsenteret for de enkelte kødstykker, der findes på en gris, og faglæreren giver forslag til anvendelsesmuligheder og fortæller bl.a. om dyrevelfærd, anatomi, markedskræfterne inden for kødområdet og ikke mindst kødkvalitet.

Der sker der på dag 2

På dag 2 laver eleverne mad af udskæringerne i samarbejde med en kok fra ZBC. I har på forhånd aftalt, hvilke temaer eller emner madlavningen skal omhandle.

Faglæreren medbringer alle råvarerne, og dagen kan afsluttes på to måder:

  1. Afslutning med frokost til eleverne
  2. Eleverne inviterer deres familie på et festmåltid. Her skal skolen dog selv betale for evt. ekstra råvarer til de inviterede gæster. Der er ved et standard forløb mad til ca. 100 personer. 
Materialer

Slagteren medbringer den halve gris og alle råvarer og materialer, der skal bruges i undervisningen. Og naturligvis forklæder og kokkehuer til eleverne.

Krav til modtagerskolen

Der skal være minimum 18 elever og maksimum 28 elever pr. dag. Skolen skal betale for faglærerens transport ud over 30 km fra ZBC Roskilde.

Når aftalen mellem ZBC og skolen er på plads, skal skolen fremsende deltagerliste/r med fulde cpr.nr. Via sikker mail. Læs mere om det her. 

Henvend dig angående ''En Halv Gris''

Lav en henvendelse ved at udfylde nedenstående formular med din skoles informationer. Så kontakter vi dig efterfølgende.

Afbestillingsvilkår for En Halv Gris introforløb

Mellem

ZBC - Zealand Business College
Maglegårdsvej 8
4000 Roskilde
CVR: 10521815

&

Modtagerskolen

1. Formål
Denne aftale fastlægger vilkårene for afbestilling af deltagelse i ½ gris introforløb. Formålet er at sikre, at afbestillingsgebyrer dækker ZBC's dokumenterbare faktiske udgifter i forbindelse med introforløb, samtidig med at aftalen overholder gældende regler, herunder taxameterordningen.

2. Omfang af aftalen
Aftalen gælder for alle bookinger foretaget af Modtagerskolen hos ZBC vedrørende ½ gris introforløb.

3. Afbestillingsvilkår (Fasebaseret Model)
Afbestillingsgebyret afhænger af tidspunktet for afbestilling og de faktiske omkostninger, der allerede er afholdt i de forskellige faser af introforløb. Følgende faser og tilhørende omkostninger danner grundlag for gebyrberegningen:

  • Fase 0
    • Tidspunkt for afbestilling: Mere end 14 dage før afbestilling
    • Omkostninger, der dækkes: 0,- kr
  • Fase 1: Planlægning
    • Tidspunkt for afbestilling: Mellem 13 og 8 dage før afholdelse
    • Omkostninger, der dækkes: 331,- kr
  • Fase 2: Forberedelse
    • Tidspunkt for afbestilling: Mellem 7 og 1 dag før afholdelse
    • Omkostninger, der dækkes: 2465,- kr
  • Fase 3: Gennemførelse
    • Tidspunkt for afbestilling: Mindre end 1 dag før afholdelse
    • Omkostninger, der dækkes: 4417,- kr.

Bemærk:

  • Gebyrberegning: Afbestillingsgebyret dækker udelukkende de dokumenterbare faktiske omkostninger, som ZBC har afholdt frem til tidspunktet for afbestillingen.
  • Ingen indirekte tab: Gebyrerne inkluderer således ikke kompensation for tabt taxametertilskud eller andre indirekte tab, herunder men ikke begrænset til tabt avance.
  • Dokumentation: ZBC kan på skriftlig anmodning fra Modtagerskolen fremlægge dokumentation for de faktiske omkostninger i form af fakturaer, tidsregistreringer og andre relevante bilag.

4. Baggrund og juridiske rammer
Kommuner og skoler må i udgangspunktet kun betale for ydelser, de faktisk modtager. Denne aftale sikrer, at afbestillingsgebyret alene dækker ZBC's dokumenterbare faktiske udgifter, og at det ikke fungerer som kompensation for tabt taxametertilskud eller andre indirekte tab, herunder men ikke alene begrænset til avance.
Afbestillingsgebyret beregnes med følgende principper:

  1. Gebyret må ikke overstige de dokumenterbare faktiske omkostninger, der er afholdt frem til afbestillingstidspunktet.
  2. Dokumentation for afholdte udgifter kan fremsendes på anmodning.
  3. Gebyrerne er opdelt i faser, der afspejler de omkostninger, der typisk opstår i hvert trin af planlægningen og ved gennemførelsen af introforløb.

5. Fakturering og betalingsbetingelser

  • Ved afbestilling fremsender ZBC en faktura til Modtagerskolen, som specificerer de faktiske omkostninger, der ligger til grund for afbestillingsgebyret.
  • Fakturaen vil være opdelt efter de relevante faser og omkostningstyper.

6. Ikrafttræden og opsigelse

  • Aftalen træder i kraft ved modtagelse af dette dokument
  • Opsigelse påvirker ikke allerede indgåede aftaler om arrangementer, der er planlagt inden opsigelsesperiodens udløb.

7. Tvister
Eventuelle tvister i forbindelse med denne aftale søges løst i mindelighed. Hvis dette ikke er muligt, afgøres sagen efter dansk ret ved ZBC’s værneting.

8. Eksempler på dokumenterbare omkostninger
De nedenfor angivne poster er blot en eksemplificering af dokumenterbare omkostninger. Posterne er derfor ikke udtryk for en udtømmende liste, men give et billede og en gennemsigtighed over omkostninger, der kan være dækket i de enkelte faser i forbindelse med afbestilling eller aflysning.

  • Fase 1: Planlægning
    • Løn til administrative medarbejdere for tid brugt på planlægning og udvikling af undervisningsplaner.
    • Omkostninger til kommunikation med deltagere og interessenter.
  • Fase 2: Forberedelse
    • Kvitteringer på køb af materialer (undervisningsmaterialer, råvarer, værktøj mv.).
    • Tidsregistrering for lærertimer brugt på forberedelse af undervisning.
  • Fase 3: Gennemførelse
    • Transportudgifter (brændstof, kilometerpenge, biludlejning).
    • Løn til undervisere for planlagte lærertimer, der ikke kan om disponeres.

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til forløbet, inden du laver en henvendelse, er du velkommen til at kontakte os på e-mail: zbc-ro-halvgris@zbc.dk