Pressemeddelelse: ZBC tilpasser organisationen

• Pressemeddelelse
  • | 03-09-2018

Et faldende elevtal tvinger erhvervsskolen ZBC til en tilpasning af organisationen, hvilket betyder en reduktion af medarbejderstyrken

Danmarks største erhvervsskole med uddannelser i otte byer på Sjælland skal gennemføre en tilpasning, der betyder en reduktion af medarbejdere. Det betyder i praksis en afsked med 60 ud af godt 1000 medarbejdere på tværs af organisationen.

Tilpasningen er nødvendig, fordi der ikke er kommet det antal nye elever til, der er nødvendig for at opretholde det nuværende antal medarbejdere. Paradoksalt nok skyldes nedgangen af elever, at det går godt for Danmark.

- Der er vækst i Danmark, og beskæftigelsesfrekvensen er på sit højeste siden 2009. Det betyder, at der er rift om arbejdskraften, og lige nu er det simpelthen mere attraktivt at tage et velbetalt, ufaglært arbejde end at sætte sig på skolebænken, forklarer Michael Kaas-Andersen, direktør for ZBC.

Den høje beskæftigelse og dermed nedgang i elever kan aflæses direkte i et fald i antal af nye elever i aldersgruppen over 18 år, der har valgt at starte på ZBC efter sommerferien. I modsætning hertil er der vækst i antallet af elever under 18 år, der går direkte fra grundskole til ZBC. Det selvom årgangen er mindre i år end sidste år.

- Det er en meget positiv tendens, at de helt unge vælger at tage en erhvervsuddannelse. Det viser, at vi har styrket relationen til grundskolerne og gjort erhvervsuddannelserne til en attraktiv vej at gå. Det er en fremtidssikring for os, for Danmark og for dansk erhverv. Det opvejer bare desværre ikke nedgangen af de lidt ældre elever, og derfor er vi tvunget til at tilpasse organisationen til dén virkelighed, forklarer Michael Kaas-Andersen.

Beskeden om tilpasningerne blev givet til alle medarbejdere mandag eftermiddag, og de berørte medarbejdere orienteret umiddelbart bagefter.

- Vi har Danmarks bedste medarbejdere, og derfor er det absolut ikke nemt at skulle tage afsked med nogle af dem. Vi er ramt af omstændigheder, som vi ikke selv er herre over, men som vi skal agere på. Det gør vi, og med den klare ambition at håndtere det på en måde, der både er respektfuld over for dem, som vi nu desværre må sige farvel til og over for alle dem, der bliver tilbage og skal sikre, at vi også frem over kan levere Danmarks bedste uddannelsestilbud, siger Michael Kaas-Andersen.

Pressefotos

Michael Kaas-Andersen, direktør, ZBC.

Pressefoto kan downloades her.

For yderligere oplysninger kontakt:

Michael Kaas-Andersen, direktør, ZBC: 28 44 20 01
Michael Winther-Rasmussen, presseansvarlig, ZBC: 25 35 52 87